Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Smartclip ska få säkrare styrning

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Smartclip tar hjälp av Userreport för en mer träffsäker styrning av webb-tv-annonser.


I ett samarbete med User­report kan Smartclip nu göra det möjligt att styra annonser än mer träffsäkert på parametrar som ålder, kön, inkomst, hushållets storlek, barn i hushåll, yrke och utbildning.

– Problemet med video­annonsering på nätet är att det inte finns någon gemensam valuta som tv har. Userreport jobbar med många medie­byråer och på det här sättet optimerar vi datan som mediebyråerna faktiskt använder, säger Mattias Spetz, vd på Smartclip Norra Europa.

Är detta ett steg mot en gemensam webb-tv-valuta?

– Det handlar snarare om att bli bättre på att optimera mot samma mål, så att datan blir bättre. Men man kan se det som ett steg på vägen mot att hitta en väg till en gemensam valuta.

Samarbetet med Userreport omfattar dokumentation av målgruppseffekter och kampanj­effektivitet, samt datadriven medieplanering i realtid.

Det innebär dessutom att Smartclip kan styra leveransen av reklam baserat på målgrupp utifrån samma system som mäter annonserna. Vilket i sin tur ska skapa en bättre bild av hur annonsen träffat och vilket resultat kampanjerna genererat.

Det ska underlätta för mediebyråerna, och framför allt för annonsörerna.

– När man har flera olika system får man diskrepanser, och ju fler system, desto mer diskrepans. Nu får vi så lite spill som möjligt.

De första kampanjerna i det nya systemet går upp den här veckan. Målet är även att publiken ska få en bättre tittarupplevelse.

– De får se reklam som är mer anpassad till dem, vilket är positivt för hela branschen.

Erbjudandet gäller för både traditionella direktbokningar och programmatiska bokningar via Smartclips egen plattform SmartX.

– Online-video fortsätter att växa både i spenderad tid och reklaminvesteringar i Norden. När vi nu kan erbjuda videoannonsering med ännu högre precision över flera plattformar i realtid, får vi en ännu starkare position på den nordiska marknaden, säger Mattias Spetz.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.