Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Småbarn – mediehusens nya intäktskälla

Publicerad: 5 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:56

Paddan och den smarta telefonen tar allt större plats i barnfamiljernas liv. Nu satsar mediejättar, förlag och uppstickare på att nå de allra minsta.


Ämnen i artikeln:

BonnierToca BocaEgmont Tidskrifter

– Vi har som mål att bli marknadsledande på  digitala produkter för barn, säger Charlotta Borelius på Egmont Kids Media.

Var tredje barnfamilj i Sverige äger en surfplatta, enligt .SE:s rapport ”Svenskarna och internet 2012”. Det gör att barnfamiljerna är klart överrepresenterade i statistiken. I takt med att allt fler föräldrar ser surfplattan, eller den ännu vanligare smarta telefonen, som en praktisk barnvakt riktar mediebolagen i allt högre utsträckning in sig på att skapa produkter för de allra minsta.

– Vi hade inte räknat med att användandet av surfplattor skulle sprida sig så fort till de yngre barnen. Men i och med att det har utvecklats så mycket spel och annat till dem har barnen ett innehåll som driver användandet, säger Olle Findahl, forskningsledare för ”Svenskarna och internet”.

Bonniers egna bolag för digitala leksaker, Toca boca, har redan gjort internationell succé. Deras ”lekappar” har under lång tid synts på App-stores topplistor och bolaget ska enligt vd:n Björn Jeffery ha en ”väldigt fin vinstmarginal”.

Förlagsjätten Egmont är en av aktörerna som nu jobbar hårt för att kapa åt sig en del av marknaden, via bolaget Egmont Kids Media Nordic AB. Före jul släppte de appen ”Bamse för de yngsta”, som vänder sig till barn från två år och uppåt.

– Barn är väldigt förtjusta i det här mediet och vi måste förflytta oss dit barnen är. Det viktigaste för att nå framgång är innehållet, historierna, och det är vi bra på, säger Charlotta Borelius, utvecklingschef för Bamse på Egmont Kids Media.

Appen innehåller bland annat en Bamsesaga med interaktiva element. Barnen kan själva hjälpa världens starkaste björn att lyfta en traktor, plocka ned en ballong och samla bär.

– Dessa moment kan en två­åring göra själv och verkligen uppskatta.

Egmont kids Media ser appar för de små som en framtida viktig intäktskälla. Förutom Bamse sitter förlaget på titlar som Kalle Anka, Tom och Jerry, Scooby-Doo samt Sune och Håkan Bråkan.

– Många av dem lämpar sig väl att jobba digitalt med. Det är de välkända figurerna som når ut i App-store, säger Charlotta Borelius.

Vid sidan av de traditionella mediehusen finns även nya uppstickarbolag – som helt koncentrerar sig på barn-appar. Filimundus – med investerare som KF Media i ryggen – har nått framgång med appar baserade på populära figurer som Pippi Långstrump och Pettson. Enligt vd:n och grundaren Linus Feldt är det svårt att säga hur mycket app-marknaden för små barn i stort är värd, eller hur mycket den växer.

– Men utifrån antalet aktörer ser man att marknaden har utvecklats något enormt under det senaste året, säger han, och tillägger:

– För vår del har det skett en dramatisk försäljningsökning.

Även klassiska bokförlag vill vara med och leka. Anna-Clara Tidholms pekboksklassiker ”Knacka på!” släpptes som app före jul av förlaget Alfabeta. Med animationer, ljudmiljöer och inläsningar ska appen locka barn från ett år och uppåt.

– Bokbranschen måste hitta nya format eftersom bokförsäljningen går ned. Vi tror att marknaden kommer att växa och att pengarna kommer så småningom, säger marknadschefen Cilla Nergårdh.

News Pilot


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.