Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Slutstrid om årsavtalen

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Tiden börjar rinna ut för de annonsörer som vill få plats i tv-kanalerna.Om två veckor går förhandlingsperioden ut för årsavtalen – och redan nu kan vissa ha svårt att komma in. "De byråer som valde att vänta har försökt komma ikapp", säger Calle Hemmingsson, försäljningsdirektör på TV4-Gruppen.


Årsavtalen i tv ska vara signerade och klara senast den 31 mars. Men flera annonsörer, som varit sena med att förhandla, riskerar att bli utan plats i vissa kanaler, enligt Calle Hemmingsson.

– En del avtalskunder som köpt på interimavtal kommer inte att få plats överallt, säger han.

Olika mediebyråer har olika strategier för hur man ska skaffa sig det bästa förhandlingsläget. Medan vissa var tidigt ute och förhandlade har andra istället valt att ha is i magen och försökt att vänta ut kanalerna.

– Är det fortfarande högt tryck eller går vi mot lågkonjunktur? Vi har valt att vänta och se hur det utvecklas, sa en mediebyråchef nyligen till Dagens Media.

Den taktiken har dock inte fungerat, enligt Calle Hemmingsson.

– De som har väntat med att förhandla har fått svårt att komma in. Då kan man diskutera hur mycket ansvar vi har för en kund som väljer en annan taktik än den vi hoppas på – att alla ska förhandla så fort som möjligt, säger han.

Överlag har det varit hårt tryck i tv i år, tycker Calle Hemmingsson.

– Det är otroligt glädjande att vi får ett så stort ansvar av våra annonsörer. Trots att de drar ned på sina totala investeringar så får vi mer pengar.

Kanal 5:s försäljningsdirektör Jerker Bluhme:

– Det går bra och det går enligt plan. Det finns ett stort intresse trots vissa tveksamheter på marknaden.

Enligt IRM föll tv-investeringarna med 2,5 procent i januari, men siffrorna möter en extremt hög nivå från förra året.

– Tappet var förväntat och betyder inte att tv mattas av, säger Tobias Hedström på IRM.

Bilden av att efterfrågan på tv är fortsatt stort bekräftas av Alexei Grinveski, tv-chef på Mediacom:

– Det har varit lika stor efterfrågan på att skriva årsavtal. De som varit tveksamma för att man trodde att konjunkturen skulle bli sämre har tänkt om, säger han.

Mediacom hör inte till byråerna som försökt vänta ut kanalerna.

MTG vill inte kommentera årets avtalsförhandlingar.

News Pilot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.