Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Slåss om köpcentrum

Publicerad: 1 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Både Clear Channel och Visual Art siktar på att bygga ut sina digitala nätverk vid köpcentrum.JCDecaux har ännu inte inlett digitaliseringen.


Nyligen tecknade Clear Channel ett avtal med centrumägarna Sten & Ström som omfattar 120 digitala skärmar på sex köpcentrum runt om i Sverige. Därmed nästan fördubblas Clear Channels köpcentrumserie till att omfatta cirka 200 skärmar på 22 köpcentrum.

Konkurrenten Visual Art tar också krafttag kring köpcentrum och har den här veckan premiär för 15 digitala skyltar på Heron City utanför Stockholm. Dessutom har bolaget vunnit avtalet om Mall of Scandinavia – jättegallerian som öppnar 12 november i år. Där ska Visual Art sätta upp totalt 38 digitala skyltar.

Visual Art når då upp till 289 skyltar i sin köpcentrumserie. Hela nätverket består av 426 skärmar.

Och Visual Art satsar offensivt – vid slutet av 2015 räknar affärsområdeschefen Hoss Khosravi med att bolaget når upp till 500 digitala skärmar.

– Det finns en stor efterfrågan på marknaden på att komma ut med rörliga bilder. Vi kommer att fortsätta med vår satsning på köpcentrum, men också fortsätta att etablera digitala ytor på och runt omkring centralstationer, säger Hoss Khosravi.

Hur ser du på att Clear Channel också tar sikte på köpcentrum?

– Jag välkomnar dem. Det är kul att de följer vårt exempel och satsar digitalt.

Clear Channels nordiske digitalchef Alexis Logothetis berättar att utomhusbolaget snart kommer att presentera avtal med ytterligare ett par köpcentrum.

– Vi ser en ökad efterfrågan på skyltar på platser där folk konsumerar. Många varumärken vill synas nära köpbeslutet.

Clear Channels mål är att bygga en ”attraktiv riksprodukt”.

– Vi har tidigare varit starka i Stockholm, men nu får vi en helt ny roll, vilket är ett led i att befästa vår position som marknadsledare.

Som ett led i att bli starkare digitalt har Clear Channel samtidigt valt att avsluta samarbeten kring analoga skyltar, exempelvis med Jernhusen Media.

I dag har Clear Channel cirka 380 digitala skärmar i sitt nätverk. Alexis Logothetis tror att bolaget kan spränga 400-gränsen vid årsskiftet.

– Vi jobbar också med produktutveckling, bland annat inom programmatic och skräddarsydda kampanjer.

JCDecaux har ännu inga digitala skyltar alls i sitt nätverk, men väntar på att få tillstånd från Stockholms stad för att sätta upp digitala skyltar runt om i innerstan.

– Vi tror på att ha en väl definierad målgrupp och går man på tågstationer och köpcentrum så blir det lätt splittrat. Vi vill istället digitalisera vårt Eurosize-format och ska till en början fokusera på de mest attraktiva tavlorna, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux.

I dag är det inte tillåtet med rörliga tavlor i innerstaden i Stockholm. JCDecaux siktar främst in sig på shoppingstråk som Drottninggatan, Hamngatan, Biblioteksgatan och Sergelgången.

– Politiska processer tar ju alltid lång tid, men vi hoppas på ett beslut snart.

Varför har det dröjt så länge för er att hoppa på digitaliseringen?

– Eftersom vi verkligen vill vara ute på gatorna och inte inne i köpcentrum och på stationer så krävs det en teknik som tål kraftiga temperaturväxlingar, vilket tidigare har varit för dyrt. Dessutom tar det tid att få tillstånd i de största städerna.

Hoss Khosravi, Visual Art.

Magnus Heljeberg, JCDecaux.

Alexis Logo­thetis, Clear Channel.

Digitala ytor

426 digitala skärmar totalt.

289 digitala skärmar i köpcentrumserien.

Visual Art

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.