Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Slår sig in i trång nisch

Publicerad: 1 september 2010, 06:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

I slutet av oktober lanseras Bonniers affärstitel Nya Affärer. Men affärspressen har i flera år brottats med vikande upplagor och fallande räckvidd. "Jag tror att vi har goda möjligheter", säger Nya Affärers Mikael Zachrisson.


Nya Affärer är ett samarbete mellan Veckans Affärer och Privata Affärer. I fokus står entreprenörskap.

– Vi tror att det finns möjligheter för en mer nischad titel. Vi kommer nog inte att bli lika stora som de andra affärstidningarna, men vi kommer blir desto viktigare för dem som är intresserade av att driva och bygga företag, säger Mikael Zachrisson, projektledare och redaktör på Nya Affärer.

Papperstidningen trycks i en upplaga på cirka 40 000 exemplar. I år är en utgåva planerad.

Liksom Bonnierkollegan Yourlife lanserade Nya Affärer först en sajt, som hade premiär redan i juni.

– Man måste jobba på flera olika plattformar för att nå ut idag och det är ganska naturligt att det ska finnas en sajt.

Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman välkomnar nya aktörer på marknaden:

– Det känns spännande och roligt att folk vågar satsa. Det påverkar inte oss mer än att vi måste fortsätta göra ett så bra jobb som möjligt, säger han.

Dagens Industri har de senaste fem åren tappat knappt 16 procent av räckvidden och 13 procent av upplagan. Men andelen kvinnliga läsare ökade från 27 procent 2009 till 46 procent 2010, enligt Orvesto Näringsliv.

– Vi har under en längre tid jobbat för att öka antalet kvinnliga läsare. Vi jobbar hårt för att vara moderna och aktuella både med innehåll och form. Vi är också noga med att skriva om kvinnor i näringslivet.

Målet för i år är att papperstidningen ska göra en vinst på över 100 miljoner kronor.

– Nu när konjunkturen svänger så återvänder annonsörerna både till tidningen och Di.se. Båda kommer att göra bra vinster i år.

Samtliga affärstidningar tappar både upplaga och räckvidd. Huvudkonkurrenterna Affärsvärlden och Veckans Affärer har nästan lika stor räckvidd, 49 000 respektive 47 000 läsare. VA har dock betydligt större upplaga än Affärsvärlden, 29 000 jämfört med 17 900 exemplar, enligt TS 2009.

Affärsvärlden inleder nu en riktad kampanj med syfte att öka upplagan. Hur mycket den ska öka vill inte marknadschefen Mikael Bergh avslöja, men kampanjen är tidningens största på 4-5 år. Ett dr-utskick går ut i 35 000 exemplar till potentiella prenumeranter, därefter skickas e-post till cirka 150 000 beslutsfattare på företag och dessutom blir det banners.

Nya prenumeranter erbjuds aktier i telekomföretaget Doro.

– Vi har provat olika premier som har fungerat okej, men vi har inte hittat riktigt rätt. Den stora kärnan är intresserad av aktier och börsinformation, säger Mikael Bergh.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev