Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Slaget om talangerna

Publicerad: 2 Mars 2011, 09:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Bemanningsbranschen slår alla rekord i år. Nu storsatsar företagen på reklam för att locka åt sig de åtråvärda talangerna.


Finanskrisen raderade en tredjedel av branschens omsättning. ”Bemanningsbranschen går på knäna”, skrev Dagens Nyheter i augusti 2009.

Men sedan kom vändningen. Tillsammans omsatte de 35 största företagen 17 miljarder kronor år 2010 – endast marginellt mindre än rekordåret 2008. I år slår man det med råge.

– Våra profetior säger att de 35 största bolagen kommer att omsätta 20 miljarder, det blir all-time-high, säger Henrik Bäckström, förbundsdirektör på Bemanningsföretagen. Bakgrunden är både en rejäl konjunkturuppgång och att nya branscher, som mediebranschen, vänder sig till medlemsföretagen, säger han.

Samtidigt råder ett skriande behov på kompetent personal och nu styr aktörerna om sin marknadsföring, från att rikta sig mot kundföretag till arbetstagarna.

– Alla är och drar i de jobbsökande. Kunderna är en fortsatt viktig målgrupp, men det är på talang- och kandidatmarknaden som slaget kan vinnas, säger Proffices marknadschef Sibel Wolff.

Proffice har precis avslutat en reklambyråupphandling, som resulterade i ett nytt uppdrag för DDB.

– Traditionellt har vi gjort mycket affärspress, men nu blir det bredare eftersom vi breddar målgruppen. Dessutom ska vi göra mer digitalt, jag tror hela vår bransch kan bli bättre online.

Academic Work, som specialiserar sig på ”young professionals”, har nyligen bytt profil och inlett ett samarbete med kommunikationsbyrån Naked. Mellan 2009 och 2010 ökade man medieköpen från 33 000 kronor till 18 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Under 2011 har man fortsatt att rulla tungt i tv.

– Vi är mycket nöjda med vår omprofilering. Tv sväljer en stor del av budgeten men kommer vara huvudmedie för de breda kampanjerna, säger marknadschefen Anna Ersholt. Både Academic Work  och Proffice ska lägga mycket krut på employer brandning.

– Människor börjar förstå att man kan ha ett ”riktigt jobb” med fast anställning på ett bemanningsföretag, säger Sibel Wolff.

Academic Work:

Medieköp 2008, i miljoner bruttokronor: 2,5

2009: 0

2010: 18, 0

Rekambyrå: Naked

Mediebyrå: IUM

Manpower:

Medieköp 2008, i miljoner bruttokronor: 16,6

2009: 11,0

2010: 15,4

Reklambyrå: Ingo

Mediebyrå: Mediacom

Proffice:

Medieköp 2008, i miljoner bruttokronor: 2,5

2009: 4,9

2010: 6,7

Reklambyrå: DDB

Mediebyrå: Scream

Poolia:

Medieköp 2008, i miljoner bruttokronor: 8,3

2009: 3,0

2010: 2,8

Reklambyrå: Volt

Mediebyrå: MEC

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.