Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Skräddarsytt har potential

Publicerad: 28 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

I ett allt mer digitaliserat medielandskap, finns det en framtid för tidskriften? För Dagens Media ger Magnus Kempe, trend- och omvärldsanalytiker på analysföretaget Kairos Future, sin syn på saken.


– Någonting som är lockande med tidskriften är att den riktar sig tydligare till en specifik målgrupp, säger Magnu­s Kempe.

Han tycker att det är tydligt att konsumenter i dag är mer orienterade mot att läsa saker från människor och informationskällor de känner igen.

– Vi stängs in i så kallad­e filterbubblor, våra informationsflöden är mer skräddarsydda efter våra egna världsbilder, säger han, och fortsätter:

– Allt från sociala medier till Google till ­digitala tjänster anpassar sig efter det du vill ha. I den bemärkelsen ligger tidskrifter i framkant eftersom de är riktade till en målgrupp. Det finns tidskrifter som har hängivna läsare som blir ambassadörer för varumärket och på det sättet skapas en lojal kundkrets som är engagerande kring tidskrifterna.

Vad innebär det här för medieland­skapet?

– Det handlar väl om ifall tidskrifterna lyckas kapitalisera på den tillgången tillräckligt. Det kommer att vara färre som lyckas överleva bara som tryckt tidning, men de tidskrifter som har väldigt nischade och lojala personer i sin kundkrets har potential. Jag skulle tro att det blir en hel del tidskrifter som blir väldigt nischade. Frågan är om man lyckas göra resan till att bli ett community och en evenemangsarrangör.

Blir det viktigare med ett starkt varumärke?

– Ja, tidskriften blir ett ­tydligare livsstilsvarumärke i fram­tiden. Det har ju visat sig inom marknadsföring att om man som företag står för något och har en själ, blir man attraktivare även för dem som står utanför den lojalaste kund­kretsen. Visar man att man har en stark kultur så attraherar det även andra människor. Det ser jag som den stora potentialen för tidskrifts­branschen.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.