tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Skön start på nya vd-jobbet

Publicerad: 14 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32

Henrik Stangel fick en smakstart på nya jobbet som vd för Dagens Industri, med över 200 miljoner kronor i vinst. För Dagens Media berättar han hur han ska fortsätta leverera storvinster till Bonnier – och varför han har en enhjuling på sitt kontor.


NP

News Pilot


När Dagens Media träffar Henrik Stangel ska han för första gången presentera ett helårs­resultat för sin nya personal.

Det blir en angenäm uppgift.

Förra året gjorde Dagens Industri en vinst på 206 miljoner kronor – det näst bästa resultatet på tio år, och till och med högre än det sällsynt glödheta 2008.

– Det blir skoj, säger Henrik Stangel.

Hela ökningen kan man dock inte tacka honom för, Henrik Stangel har bara varit på Dagens Industri i tre månader. Även om Peter Fellman, Dagens Industris chefredaktör, skämtsamt säger att de haft en väldigt stark senhöst. Själv säger Henrik Stangel:

– Jag känner väl inte att jag hunnit sätta min prägel på organisationen ännu, men jag har haft väldigt bra diskussioner med de anställda.

Även om Dagens Industri hade ett starkt fjolår står tidningen, liksom hela branschen, fortfarande inför ett antal stora utmaningar. Hur man ska förpacka sin journalistik så att den passar läsarnas konsumtionsmönster – och vilja att betala för det – är kanske den största av dem. Efter flera år av hajpade kanaler, webben, mobilen, Ipaden, måste medierna nu fokusera på helheten.

– Ingen morgontidning har i dag färre konsumenter än tidigare, tvärtom fler. Men för att tjäna mer pengar måste vi skruva på vår affärsmodell och samtidigt bli duktigare på att följa våra läsare där de är och ge dem innehållet där och när de vill ha det, säger Henrik Stangel.

Man är redan på god väg. För sex år sedan lade Dagens Industri sin digitala verksamhet i ett eget bolag. Vid årsskiftet gjorde man tvärt om.

– Det var jätteviktigt, allt var i sin linda, det krävdes eget fokus och egen personal. Nu till årsskiftet slog vi ihop oss, verksamheten online har en stark lönsamhet, en tydlig egen identitet. Det är hur vi förpackar våra olika erbjudanden mot läsare och prenumeranter som vi måste bli bättre på.

Många mediehus såg Ipaden som en potentiell räddning när det kom till att ta betalt för digitalt innehåll. ?I dag är det många som menar att förväntningarna var för höga. Henrik Stangel verkar dela den uppfattningen.

– Vi trodde att läsplattan skulle addera nya läsare, men det har den inte gjort. Det har varit de befintliga läsarna som vill läsa oss när de reser, de blir nästan förbannande om de inte kan läsa tidningen enkelt när de är utomlands. Följden blir att vi nu förpackar om erbjudandet så att våra pappersprenumeranter, till en betydligt lägre kostnad än tidigare, kan addera till läsplattan.

I helheten ingår att ta betalt för i alla fall en del av innehållet på Di.se, en sajt som användarna i dag är vana vid att läsa gratis.

– Cirkeln sluts, först var det jakten på besökare för att bygga en annonsaffär, men den visade sig bara nå en viss nivå. Nu går man tillbaka till att hitta möjligheter för att ta betalt för sitt innehåll. Det kommer att utkristalliseras vilka tidningar som har ett så pass intressant material att det går att ta betalt för det. Man kommer kunna låsa in bitar av sitt material, men inte allt. Samtidigt ser vi att det går att ta betalt för digitalt innehåll, vi har 10?000 prenumeranter för vår mobil­app, säger Henrik Stangel.

Att vara vd på Dagens Industri är, kanske något förvånande, inget heltidsjobb. Henrik Stangel delar sin tjänst med att vara ansvarig för annonsförsäljningen även på Sydsvenskan och sin förra arbetsplats Dagens Nyheter. Tanken är ökat samarbete mellan de olika tidningshusen, och att man ska slippa uppfinna hjulet på varje tidning.

– Tidningarna har jobbat väldigt isolerat förut, nu vill vi samarbeta mer. Samtliga tidningar står ju för likartade utmaningar.

Varför har du en enhjuling på kontoret?

– Min efterträdare på DN, Dan Morén, vägrade ta över min till personalen utlovade utmaning: Att lära mig cykla enhjuling. Han tyckte att det räckte som utmaning att ta över mitt gamla jobb. Så nu står den i mitt nya rum på DI, där jag åter har utlovat att jag före sommaren skall klara att cykla genom korridoren som går tvärs genom lokalen. Problemet är dock att det på ömse sidor är glasväggar.

Henrik Stangel

Ålder: 48 år.

Karriär: Utbildad vid Handelshögskolan i Stockholm.

Arbete: Försäljning på Ur & Penn, Kavli, Pripps, Jobline, EF, Posten och Dagens Nyheter.

Dold talang: ”Faktiskt ganska händig. Kan meka båtmotorer och vara lite Byggare Bob om det behövs.”

Gulity pleasure: ?Jag smygäter lakritspipor när barnen inte ser...

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev