onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Skolorna gör mer reklam

Publicerad: 28 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:30

Marknadsföring blir allt viktigare för Sveriges gymnasie- och högskolor. Förra året ökade reklamköpen med hela 15 procent.– Reklam är jätteviktigt, säger John Bauers presschef Mikael Lundberg.


DT

Dante Thomsen


Under 2011 köpte svenska skolor reklam för nästan 226 miljoner kronor brutto. En ökning med 15 procent jämfört med 2010. Det visar en sammanställning som Sifo reklammätningar gjort på uppdrag av Dagens Media.

Mest reklam köper Luleå tekniska universitet, Folkuniversitetet och Stockholms universitet. I topp ligger också friskolor som Jensen Education och Cybergymnasiet.

Den procentuellt sett största ökningen av reklamköpen står John Bauer-gymnasiet för. Under 2011 köpte skolan reklam för nästan 4 miljoner kronor brutto, vilket kan jämföras med 1,4 miljoner kronor 2010. En ökning på 174 procent.

Mikael Lundberg är presschef på JB Education som driver John Bauer-gymnasiet. Enligt honom beror den ökade reklaminvesteringen på gymnasiereformen GU11, som genomfördes i höstas.

– Vi gjorde en extrasatsning på information om GU11 eftersom vi tyckte att det fanns budskap som inte hade nått ut tillräckligt, säger han.

Svenska gymnasieskolor har dock fått hård kritik för att lägga alltför mycket pengar på reklam – på bekostnad av skolböcker och extralärare. Mikael Lundberg ser dock inga problem med att reklamköpen ökar.

– Bra information till eleverna är en förutsättning för att det fria skolvalet ska fungera. Jag tror inte heller att man kan lura, locka eller köpa elever med reklam.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev