Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Skoda ökartrycket – ochspelar på känslapå känslor

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Skoda pumpar upp sina reklamköp mest av de stora bilannonsörerna.Det visar Dagens Medias genomlysning av branschens reklammiljoner.– Vi har gått tungt under våren, och kommer att hålla i ordentligt under hösten, säger Stefan Nygren, tillförordnad marknadschef på Skoda Sverige.


Den svenska bilmarknaden är het. Hittills i år (januari–augusti) har nyregistreringarna ökat med 11,5 procent jämfört med samma period förra året.

Trots det väljer få bilmärken att öka sina reklamköp i traditionella mediekanaler. Enligt Sifo reklammätningar har bilmärkena lagt 1,7 miljarder kronor brutto (exklusive rabatter) på medieköp under årets sju första månader. Det är en minskning med 2 procent jämfört med före­gående år.

Sju av de tio största bilannonsörerna har dragit i bromsen, enligt Sifos siffror – något som delvis kan förklaras av ett skifte mot digitala kanaler, som bara mäts i begränsad utsträckning.

Men Skoda sticker ut rejält med en ökning på 50 procent.

Bakom siffrorna finns en stor lansering av nya Skoda Fabia.

– Vi har gått tungt under början av året i tv och i stort sett alla medier. Skoda Fabia är en viktig volymmodell som vi lägger mycket resurser på. Den ligger också etta i sitt segment, säger Stefan Nygren.

Trenden går dock mot ett konstant reklamtryck.

– Man måste alltid synas för att ha en bra tillströmning till bilhallarna. Målet är att kunna ha en ständig närvaro.

Reklamtrycket tycks ha gett effekt, sett till Bil Swedens statistik över nyregistreringar. Under 2014 ökade Skodas nyregistreringar med 9,5 procent, vilket var mindre än marknaden som helhet.

Hittills i år är bilden den motsatta. Skoda ökar med 14,5 procent, vilket är mer än marknaden.

Skoda märker av den snabba förändringen på mediemarknaden, där publiken splittras allt mer.

– Tidigare räckte det med de traditionella kanalerna. Nu måste vi lägga avsevärda resurser på det digitala. Något som kommer allt mer är content, att finnas där kunden är.

Ett samarbete med Schibsteds nyhetstjänst Omni är en konkret nyhet i Skodas marknads­föring. Där har man, via native-annonsering, drivit trafik till den egna sajten. Ett grepp som just nu används för att sätta fokus på nästa stora lansering: den nya modellen av flaggskeppet Skoda Superb.

– Det blir en heltäckande kampanj där vi går i alla kanaler. Produkten kommer att stå i centrum, men vi lyfter också fram mer emotionella värden. Man kommer att se en förändring av Skodas manér, säger Stefan Nygren.

Skoda jobbar sedan många år tillbaka med DDB Stockholm. Mediebyrå är Mediacom.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.