Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Skidessen utbildas i pr

Publicerad: 10 November 2010, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Svensk skidsport ska ta bättre vara på sina idrottares varumärken. Nu inleds en gemensam satsning för att bygga profiler redan på juniornivå. – De aktiva är vårt varumärke, säger alpina chefen Niklas Carlsson.


Fixstjärnor som Anja Pärson, Charlotte Kalla och Björn Ferry har stor betydelse för svensk skidsport. De är en garant för stort medieutrymme både under säsongen och utanför, väcker potentiella sponsorers intresse och lockar nya utövare.

Nu inleder skidförbunden en gemensam offensiv för att bli bättre på att bygga och ta vara på sina profiler.

– De aktiva betyder allt för vårt varumärke. Sättet de uttalar sig på kan få stora konsekvenser, säger Niklas Carlsson, alpin chef på Skidförbundet.

Han har inget annat än lovord för hur dagens skidstjärnor företräder sig själva eller sin sport, men tror ändå att förbundet kan tjäna på att jobba mer strukturerat och metodiskt med de aktivas individuella varumärken.

Just nu finns heller ingen självklar kandidat som kan upprätthålla intresset för sporten när Anja Pärson lägger av.

I sommar anordnas därför för första gången ett juniorläger med fokus på utbildning inom pr och mediehantering, personliga varumärken och företagande. Juniorer inom både utförsåkning, längdåkning och skidskytte kommer att delta i lägret.

– Det är viktigt att börja tidigt. När en idrottare slår igenom kan det gå snabbt, säger Niklas Carlsson, och fortsätter:

– Det är en stor omställning både för individen och för omgivningen. Vi från förbundet behöver ta ett större ansvar.

Just nu är intresset för svensk skidsport större än på länge efter stora framgångar inom framför allt längdskidor och skidskytte i OS i vintras.

– Flera av våra åkare är nästan lika namnkunniga som under guldåren med Gunde Svan och Thomas Wassberg. Det märks när jag träffar potentiella partners, vi är mer välkomna än någonsin, säger Fredrik Hallstensson, säljansvarig på Längdskidförbundet.

Även för det alpina förbundet har det gått bättre än väntat att upprätthålla sponsorernas intresse, trots att det är långt till OS.

– Vi trodde att vi skulle bli av med några av våra hårdvaruleverantörer eftersom de har det tufft, men vi lyckades förnya alla avtal på samma nivå som tidigare, säger Niklas Carlsson.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.