Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Ska öka 26 miljoner kronor

Publicerad: 20 December 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:38

Vi i Villa räknar med att öka försäljningen med 20 procent nästa år – trots den ostadiga marknaden. Konkurrenten Villaliv satsar på nytt annonsformat och byter utgivningsdag.


Ämnen i artikeln:

VillalivVi i Villa

Vi i Villas omsättning kommer att landa på 129 miljoner kronor i år, en ökning med 23 procent jämfört med 2010. Och nästa år ska bolaget omsätta ytterligare 26 miljoner kronor.

– Eftersom konjunkturen är osäker så har vi valt att inte ta så stor hänsyn till den när vi satt upp våra mål. Vi ser utrymme att ta från andra kanaler, säger Vi i Villas vd Christian Rudén.

Nästa år går Vi i Villa upp i utgivningstakt, från 10 till 12 nummer. Dessutom satsar man på ett nytt magasin riktat till en kvinnlig målgrupp.

Mitt Hem & Jag ska handla om mat, hem och trädgård.

Det första numret ges ut i april och nästa år är totalt tre nummer planerade. Premiärnumret trycks i 50 000 exemplar. Mitt Hem & Jag blir en prenumererad tidning som ska säljas via bolagets egna kanaler. Första utgåvan får ett rabatterat pris på 19 kronor, sedan ska tidningen kosta 35 kronor.

– Vi vill skilja Mitt Hem & Jag från huvudtidningen och ge dem som är beredda att betala mer av oss. Och istället för en packningsgrad på 60 procent kan vi ha 60 procent redaktionellt material, säger Christian Rudén.

Huvudkonkurrenten Villaliv genomför också förändringar inför nästa år. Ett nytt annonsformat, ett så kallat altarskåp, lanseras, som består av sex sidor där två sidor kan vikas ut. Priset landar på 1 495 000 kronor brutto.

Tidningen ändrar dessutom utgivningsdag från måndagar till torsdagar – för att komma närmare köpbesluten, berättar Villalivs vd Fredrik Lindblahd.

– Ambitionen är att få ännu högre observationsvärde, läsvärde och läsarantal, säger han.

Villaliv genomförde nyligen en läsarundersökning med hjälp av Marketwatch. Enligt undersökningen har Villaliv 2 320 000 läsare och skulle därmed vara den största villatidningen i Sverige. Men respondenterna är få – 219 personer deltog i undersökningen – vilket kan jämföras med 14 577 personer i senaste Orvesto Konsument.

Carats printchef Frida Åberg sågar undersökningen.

– Det blir alldeles för stor felmarginal med så få människor i undersökningen, vilket kan vara missvisande för annonsörerna. Och det går heller inte att jämföra den med Orvesto, säger hon.

Villaliv mäts dock inte i Orvesto, men man för diskussioner med Sifo om när tidningen ska gå med, berättar Fredrik Lindblahd. Han är dock kritisk till mätningen eftersom den till stor del bygger på kännedom.

– Det finns en inbyggd trubbighet i metodiken som inte gynnar nya tidningar på marknaden, säger han.

Sett till omsättning en är dock Villaliv betydligt mindre än Vi i Villa. Villaliv räknar med en omsättning på 55 miljoner kronor i år.

– Det har varit ett fantastiskt år och vi gör också ett starkt rörelseresultat, säger Fredrik Lindblahd.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

VillalivVi i Villa

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev