Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Sju av tio är skeptiska"

Publicerad: 10 juni 2009, 11:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:25

För artisterna är samarbeten med företag ett sätt att tjäna pengar på sin musik när skivförsäljningen dalar. Men det finns risker.


– Förut var musiken ett sätt att tjäna pengar för artisterna, men nu är musiken ett sätt att tjäna pengar på sitt varumärke, säger Björn Lindborg, på Talent & Brands Scandinavia, som jobbar med att förmedla kontakten mellan artister och näringsliv.

I stallet finns artister som Robyn, Tomas Ledin och Backyard Babies.

– Backyard Babies är ett klockrent varumärke. Så fort man hör namnet tänker man på rock’n’roll.

Talent & Brands jobbar också med det nya bandet Dead By April, vars debutsingel ”Losing you” kunde höras i TV4:s trailer inför premiären på ”Robinson”.

– ”Robinson”-trailern gav mycket exponering i ett häftigt sammanhang. Det blev ett stort genomslag och TV4 fick mängder med frågor om vem som gjort låten, säger Björn Lindborg.

Men det är inte riskfritt för artister att låta sig förknippas med företag. När Kent släppte en mobiltelefon tillsammans med Sony Ericsson i samband lanseringen av senaste skivan ”Tillbaka till samtiden” blev det ett ramaskri bland fansen, som såg det som en sellout.

– Nästan 70 procent är skeptiska till artister som samarbetar med företag. Men toleransen ökar, förut var det 80 procent, säger Jakob Lusensky på Heartbeats International.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.