Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Självsäkra, stolta – och hjälpsamma

Publicerad: 30 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:26

Dagens unga tar större samhällsansvar än andra grupper. Kampanjen Batterijakten tog fasta på det.


Utöver teknikkunskap är typsiska drag för gruppen ”youngest Millennials” att de är självsäkra, verklighetsförankrade, skyddade (curlingföräldrarnas barn), stolta och sätter gruppen framför sig själva (”More we than me”), enligt studien My Media My Ads.

Gruppen (som är mellan 9 och 14 år) vill i högre utsträckning än äldre personer hjälpa utsatta människor, samla pengar till välgörenhet eller prioriterar miljöfrågor.

Ett aktuellt svenskt exempel är den svenska kampanjen Batterijakten, där elever i fjärde klass tävlade om att samla in uttjänta batterier. Bakom kampanjen står stiftelsen Håll Sverige Rent, batteritillverkaren Varta och detaljhandelskedjan Clas Ohlson, som agerade avlämningsplats för de gamla batterierna.

Aktörerna bakom kampanjen hade 48 ton insamlade batterier som mål. Man fick in 268 ton, och totalt 1 142 klasser deltog.

– Vi hade satt upp vissa mål för kampanjen som överträffades med råge, säger Michela Fazio, marknadschef på Varta Consumer.

Bolaget, som är en av världens största producenter av batterier, ville profilera sitt miljöansvar för de unga. Detta genom att få ut budskapet att man kan lämna in sina uttjänta batterier hos återförsäljare, i detta fall Clas Ohlson, förutom i holkar och på återvinnings­stationer.

Att man valde att driva en kampanj riktad till unga handlade om att tidigt forma ett beteende. Vartas norska filial hade tidigare drivit en liknande kampanj, som även den samarbetade med Clas Ohlson och en miljöorganisation.

Responsen i Norge var, enligt Varta, ”helt enastående” och kampanjen togs även över till Sverige, där den frontades av världens starkaste man: Magnus Samuelsson.

– Detta är ett sätt för oss att ta vårt producentansvar i miljöfrågor. Återvinning av batterier är något som vi tycker är viktigt och då kändes det helt naturligt att vända sig till barn i åldrarna 9–12 och forma ett tidigt beteende och öka kunskapen om såväl hantering som återvinning av batterier, säger Michela Fazio.

1 142 skolklasser deltog i kampanjen Batterijakten.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.