Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Självklart att använda spel”

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Målet var 10 000 nedladdade spel. Nu är antalet nästan uppe i 40 000.


Det var i våras som TYA, Transportfackens Yrkes- och Miljönämnd, lanserade mobilspelet ”Movin’ Movin’” riktat till 10–15-åringar.

Nio olika småspel med retrodesign togs fram av Sticky Beat för att bland annat visa hur en produkt tar sig från att vara en råvara på ett fraktfartyg till att finnas på en hylla i en butik. Spelen går exempelvis ut på att lossa containers och stapla varor.

Syftet är att få ungdomarna att få upp ögonen för yrken inom transportbranschen, där det inom fem år redan kommer att vara brist på arbetskraft inom vissa områden.

– Bland ungdomar är det självklart att använda appar och spel. Det här berättar om branschen fast vi inte skriver någon på näsan. Man har kul, utmanar sig själv och tävlar med varandra, säger Elaine Brun, projektledare på TYA.

Varje vecka följs spelet upp med en tävling på Facebook där de tre i toppen på highscore-listan vinner pris.

– Tanken är att ungdomar får testa olika arbetsuppgifter på ett lekande sätt, vilket skapar ett intresse när det sedan är dags att välja utbildning till gymnasiet.

Målet vid lanseringen var 10 000 nedladdade spel. Nu är man nästan uppe i 40 000, berättar Elaine Brun.

– Med tanke på konkurrensen bland mobilspel så har det gått väldigt bra.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.