Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

SJ släpper in reklam ombord

SJ jagar nya intäkter genom att släppa in externa annonsörer i tågen. Säljbolaget Getonboard har exklusiv rätt att sälja reklamutrymmet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 07 December 2011, 12:59
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:47

Ämnen i artikeln:

SJ

För första gången tillåter SJ externa annonsörer att köpa reklamutrymme i tågkupéerna.

– Annonsören får i genomsnitt tre timmar med resenärerna, det är väldigt bra, säger Karl Andersson, grundare av säljbolaget Getonboard som sedan i somras har exklusiv rätt att sälja reklamen.

– Vi har ett långt sam­­­-?ar­bets­avtal med SJ, säger han, men vill inte berätta hur affärsuppgörelsen ser ut, eller hur mycket reklamen på tågen omsätter.

Än så länge säljer Getonboard alla ytor på tågen, exempelvis brickbord, stolsfickor, affischer, matförpackningar och golvdekaler, och digitala utrymmen på skärmarna i SJ:s lounger och resebutiker.

– Digitala skärmar på tågen kommer med X3000, men innehållet är inte fastställt ännu, säger Karl Andersson.

Annonsörerna får även komma ombord på tågen och träffa passagerarna personligen.

Just nu visar Samsung sina Galaxy-telefoner ombord på tågen.

De får dock bara röra sig i bistrovagnen, det är inte tillåtet att störa passagerarna när de sitter vid sina platser.

– SJ vill att reklamen ska ge resenärerna en användbar stund ombord, vilket ställer vissa krav, säger Karl Andersson.

Ämnen i artikeln:

SJ

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.