Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Siktet inställt på Sveriges tio största företag

Propaganda Gem jobbar nu hårt för att slå sig in på den svenska marknaden.Men det är en arena där säljarna dikterar villkoren.– Marknadscheferna kallar marknaden kaotisk, säger Erik Tivelius.

News Pilot


Publicerad: 18 December 2012, 22:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:00

Ämnen i artikeln:

BMW

Erik Tivelius är mannen som ska sätta Propaganda Gem på kartan i Sverige. Tidigare har han bland annat jobbat för Media­com, Stockholm One och Grey.

Siktet är inställt på Sveriges tio största företag. Målet är att få till exempel H&M, Electrolux och Volvo att göra som exempelvis Nokia och BMW, som köper Propagandas globala erbjudande på retainer.

– Det är de riktigt stora företagen som verkar på flera marknader som det globala erbjudandet riktar sig mot, säger Erik Tivelius.

Enligt honom har Propaganda Gem precis inlett skarpa sam­arbeten med två sådana stora svenska företag. Erik Tivelius har dock inte fått klartecken för att gå ut med namnen på kunderna. De två samarbetena är i den inledande strategifasen.

– Båda två har global varumärkesnärvaro. Nu går vi igenom hela deras marknadsföringsstrategi och tittar på hur vi kan matcha in entertainment marketing i mixen.

I Sverige finns redan flera företag som jobbar med att placera varumärken i tv och film, ett fenomen som har debatterats under hösten efter ”Solsidans” exponering av bland annat Volvo och McDonalds. Erik Tivelius levererar en kraftfull sågning av marknaden för produktplacering eller ”entertainment marketing” i Sverige.

– Den är helt säljdriven och kontrollerad av producenterna. Marknadschefer som jag har pratat med kallar marknaden kaotisk. Vi utgår istället helt från kundernas behov och deras önskade positionering och söker sedan upp rätt projekt.

Propaganda Gem tar således även betalt av kunden.

In Between Entertainment, som drivs av Peter Carnello, står bakom placeringar i bland annat ”Solsidan” och de nya Hamiltonfilmerna. Deras affärsmodell går istället ut på att ta betalt av produktionsbolagen.

– Jag håller inte med om att marknaden är omogen. Men vi har ett annat arbetssätt och står närmare produktionerna, säger Peter Carnello, och fortsätter:

– Vårt uppdrag är att värna om att producenter ska få de resurser som de behöver, samtidigt som vi givetvis är angelägna om att ge kunden den leverans vi har lovat. Propagandas uppdrag är att värna om deras kunder och varumärken.

Ämnen i artikeln:

BMW

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.