Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Sifo-utmanare på banan

I kölvattnet av den branschkritik som riktas mot Sifos Orvesto ser en ny aktör möjligheten att slå sig in i segmentet – tryckeriföretaget Elanders.Nu går de ut till marknaden med ett analysverktyg som de hävdar är överlägset Sifos.


Publicerad 2012-05-22 21:00
Uppdaterad 2015-12-06 14:21

Ämnen i artikeln:

Sifo

Dela artikeln:

Elanders verktyg kallas Market Insight och baseras på SCB:s undersökningar HUT, hushållens utgifter, och BEF, en sociodemografisk genomgång av Sveriges hushåll och befolkning.

Genom att kombinera de två databaserna kan Market Insight redovisa faktisk konsumtion i kronor för 423 olika varugrupper, fördelat ned på postnummernivå.

– Det är vi ensamma om på marknaden i dag. Medan andra aktörer, som Sifo, kan sia om var fisken finns så kan vi säga exakt var man bör slänga ut reven och meta, säger Fredrik Boström, affärschef för Market Insight.

Verktyget, som i höst också ska lanseras på webben, är främst tänkt att användas som underlag för strategiska beslut av medie­köpare, men också av företag inför butiksetableringar.

I tjänsten ingår en karttjänst där olika postnummer färgkodas efter hur stor efterfrågan på företagets produkter och tjänster är.

– Vi ser oss som en huvudaktör inom dr och som ett komplement till Orvestos räckviddsmätningar.

Linus Hjoberg, vd på mediebyrån Mediacom, säger att det finns flera aktörer på marknaden med liknande analysverktyg.

– Vi har jobbat med Experian för ett antal kunder och uppfattar dem som ledande inom det här området, säger han.

Morgan Sandström, konsult på TNS Sifo, säger om Market Insight.

– SCB:s HUT-undersökning genomfördes senast 2009. Våra kunders affär förändras i regel för snabbt för att det ska ge ett tillräckligt bra underlag.

– Vi ser ingen anledning att uttala oss om den här specifika produkten eftersom vi inte jobbar med geodemografisk modellering. Vi har ett gott samarbete med Experian Mosaic vad gäller det.

Elanders Fredrik Boström:

– Det är inte underligt att Sifo svarar som de gör med tanken på att Orvesto kritiseras av branschen och det kommer in en ny aktör som utmanar om marknadsandelar.

– Varumärken är betydligt trögrörligare än exempelvis politiska åsikter, men vi har aldrig hävdat att vi är ett prognosinstitut.

Henrik Widell

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.