Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Siba: "Det köps för mycket"

Publicerad: 22 December 2010, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Trots mördande konkurrens minskade Siba sin mediebudget rejält under 2010. Nästa år gör elkedjan comeback med ny varumärkes plattform och ändrad mediemix.


Ämnen i artikeln:

SibaMedia MarktValentin ByhrElgiganten

Hemelektronikhandeln är en av Sveriges mest reklamintensiva branscher. Alla de stora aktörerna – utom Siba – finns med bland årets största medieköpare, enligt TNS Sifos reklammätningar.

Detta trots att den brutala prispressen fått företagen att blöda pengar. Siba, som brukar vara en av storköparna, har haft en blygsam närvaro under 2010 jämfört med konkurrenterna.

Efter förluståret 2009, då Siba redovisade en förlust på –21 miljoner kronor, valde elkedjan att dra ned rejält på medieköpen.

Hittills i år har företaget investera t knappt 80 miljoner kronor brutto, inklusive internet, jämfört med 150 miljoner kronor 2009, exklusive internet.

Istället har man arbetat med att se över sitt budskap och sin mediemix.

Vid årsskiftet bytte Siba reklambyrå från Fältman & Malmén till Valentin & Byhr, och under nästa år är det premiär för den nya varu märkesplatt formen.

– En ny varumärkesplattform görs inte i en handvändning, säger Sibas informationschef Sara Widman.

Hon vill inte säga om budgeten för medieköp blir större nästa år.

– Vi tycker att det överspenderas i marknadsföring i hemelektronikbranschen, säger hon.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.