Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

SF tjänar på trängseln i tv-kanalerna

Publicerad: 15 september 2010, 06:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Trängseln i tv spiller över även på biomarknaden. Det andra kvartalet ökade investeringarna med 50 procent. – Vi får betydligt fler förfrågningar från kunder som inte fått plats i tv, säger Carolin Högmyr, tillförordnad marknadschef på SF Media.


– Det är kul att kunna erbjuda dem bio, halva slaget är vunnet eftersom vi båda arbetar med rörligt material. Men vi önskar så klart att fler kommer till oss från början, fortsätter hon..

Investeringarna i bioreklam växte med 53 procent under andra kvartalet, till 32 miljoner kronor.

Spillet från vanlig tv är inte den enda anledningen.

– Den viktigaste faktorn är att vi hade två extremt starka filmer under andra kvartalet, ”Sex and the City 2” och ”Eclipse”. Vi gjorde specialpaket för dem som går väldigt starkt i målgruppen unga tjejer, och paketlösningarna sålde slut, säger Caroli­n Högmyr.

Men starka filmer är ingen garanti. Första kvartalet i år var trögt för bioreklam, trots tittarruccén ”Avatar”.

– Vi hamnade på efterkälken första kvartalet, trots att vi hade besöken, säger Carolin Högmyr.

Sedan dess har SF Media sett till att bli synligare och bättre på att lyfta fram fördelarna med bioreklam.

– Vi är mer närvarande på marknaden och berättar om våra annonslösningar och vad vi kan erbjuda. Vi har blivit bättre på att kommunicera, helt enkelt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev