Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

SF Media lanserar partnerspotar

Publicerad: 18 December 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:00

SF Media börjar sälja en ny produkt – partnerspotar som går vägg i vägg med långfilmen.


Ämnen i artikeln:

SF Media

Alldeles före långfilmen har SF Media i flera år gått ut med budskapet om att biopubliken bör stänga av mobiltelefonerna. Nu släpper man även in annonsörerna i formatet.

– Det är en exklusiv möjlighet för vad vi kallar ett biofunktionellt budskap. Det är en rolig funktion som vi tror kan fungera för många annonsörer, säger Ted Johansson, vd på SF Media.

Produkten tillhör SF Medias premiumformat, som ligger 10–42 procent högre i pris än standardformaten som kostar 60 öre per kontakt.

SF Media väljer att behålla årets priser även nästa år. I och med det minskas gapet till huvudkonkurrenten tv, berättar Ted Johansson.

– Tv har kunnat höja priserna, men de får inte ut den effekt som de behöver. Då blir vi en intressant spelare eftersom annonsörerna kan använda i princip samma material.

Kan ni öka intäkterna nästa år?

– Vi tror inte att marknaden vare sig ökar eller minskar. Men om någon prisar ur sig så kommer vi att ha ett bra år, annars räknar vi med samma nivå som i år.

Rådgivaren om biopriserna – Eva Thorstensson, printchef Mediacom

– Bio har en potential att ta från tv och man ökar också sina volymer, men det är från ganska låga nivåer. Men nästa år bjuder på många utmaningar på budgetnivå, där man kanske inte sprider budgeten på så många medier. Jag tror vi får se en stor konkurrens.

Är bio dyrt?

– Det är förhållandevis dyrt per kontakt. Vid rätt tillfälle är det en stark kanal, vilket kan vara värt en del. Men annonsörerna har ofta inte råd att ligga över en längre tid. SF Media vill ju dessutom gärna sälja på målgrupper, vilket också trissar upp kontaktkostnaden.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SF Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.