Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Strategi och analys

Sexistisk reklam upprör mest

Publicerad: 14 Februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:33

Anmälningarna till Reklamombudsmannen fördubblades förra året.Men den mest kritiserade reklamkampanjen friades. "Diskriminerande reklam är det som upprör mest", säger RO Elisabeth Trotzig.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRO

Hon tog emot 1 000 anmälningar om oetisk reklam under 2011 – det vill säga nästan tre anmälningar om dagen – vilket är en fördubbling jämfört med 2010.

Anmälningarna resulterade i 275 ärenden och 217 avgöranden under året. I 76 fall fälldes reklamen, vilket är något färre fällningar än året före.

– Jag noterar att reklam ofta diskuteras i sociala medier, vilket också genererar anmälningar till mig. Konsumenterna är upplysta och engagerade och reagerar på oetisk reklam, säger Elisabeth Trotzig till Dagens Media.

40 procent av RO:s ärenden under 2011 gällde könsdiskriminering, medan 20 procent handlade om vilseledande reklam och 16 procent om stötande reklam.

– Könsdiskriminerande reklam upprör många, men regleras inte i lagstiftningen utan hanteras genom självreglering. Det förklarar nog varför en så pass stor del som närmare hälften av ärendena handlar om diskrimineringsfrågor, säger Elisabeth Trotzig.

Flest anmälningar – 206 stycken, vilket är rekord för RO – fick dejtingsajten Victoria Milans kampanj där gifta par uppmanas till otrohet.

Reklamen friades av Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Den beskriver företagets affärsidé, som det inte är upp till RO att bedöma.

Däremot fälldes klädkedjan Jack & Jones två gånger för könsdiskriminerande reklam. ”Kränkande och schabloniserande”, skrev RO i sitt utlåtande om kampanjen.

Elisabeth Trotzig konstaterar att RO under året har fått in allt fler anmälningar om dold text­reklam – speciellt på webben.

Bland annat har Aftonbladet.se fällts för journalistiska texter som i själva verket är reklam för sajtens egna tjänster, såsom Viktklubben och Destination.se.

– Många sajter har blivit otydligare och det reagerar konsumenterna på. Texterna har ett kommersiellt syfte och ska därför vara annonsmärkta, säger hon.

I Marknadsdomstolen avgjordes 30 mål under 2011. 22 fall ledde till fällande domar – bland annat fälldes Colgate-Palmolive, Mercedes-Benz och Scandinavia Media Solutions för vilseledande reklam.

Ytterligare 24 inkomna ärenden från 2011 väntar på att avgöras, bland annat mot Stardoll som anmälts för marknadsföring till underåriga och Procter & Gambles stämning om påståenden i konkurrenten SCA:s ­blöj-reklam.

Fem av Marknadsdomstolens ärenden under 2011 kom från Konsumentombudsmannen (KO).

Bland annat fälldes Spendrups erbjudande där köparna av Heineken-folköl fick en dvd-film med klipp från Champions League eftersom det inte ansågs uppfylla alkohollagens krav om måttfullhet.

Ytterligare fem av KO:s ärenden ledde till avgöranden i domstol under året.

Sängtillverkaren Sovas löfte att ge kunderna pengarna tillbaka om det regnar på midsommarafton fälldes för vilseledande reklam för tredje gången på fyra år, eftersom begränsningarna i villkoren inte framställdes tydligt nog i reklamen.

Under året utfärdade KO elva vitesförelägganden, de flesta mot företag som inte angivit kontaktuppgifter på sajten och reklam som gett intryck av att priset är lägre än vad det egentligen är.

• Två kampanjer från klädkedjan Jack & Jones har fällts av RO under året för sitt sexistiska innehåll.

Kampanjerna innehåller lättklädda män och kvinnor som enligt ro ”framställs som sexobjekt och helt saknar koppling till de marknadsförda kläderna”. ”svenskar och danskar har olika humor”, konstaterar Jack & Jones danska marknadschef kasper cort pedersen i en reaktion på fällningarna.

• Norska dejtingsajten Victoria Milans reklamkampanj, där de uppmanar gifta par till otrohet, ledde till rekordmånga anmäl- ningar till ro – 206 stycken. ”Är du gift? Gör livet levande – ha en affär”, var payoffen.

Reklamen friades eftersom den beskriver Victoria Milans affärsidé, och den kan inte RO bedöma. ”Reklamen kan inte skiljas från produkten”, enligt beslutet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.