Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Sex nya kunder till ny byrå

Publicerad: 19 Januari 2011, 07:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Hilanders Kitchen har fått in sex nya kunder under hösten. "Jag trodde att det skulle ta längre tid att sätta byrån", säger vd Pär Bergkvist.


De sex kunderna är Nestlé barnmat, Larsa Food, Malmö Opera, Salads & Smoothies, Unilevers margarinvarumärken och Svenskt Kött.

Svenskt Kött blir en av Hilanders Kitchens största kunder.

– Köttätandet går upp i Sverige, men inte försäljningen av svenskt kött. Vi ska exempelvis få skolor att välja svenskt kött, säger Pär Bergkvist.

Hilanders Kitchen startade i augusti förra året som ett dotterbolag till Hilanders. Byrån är nischad på mat, dryck och upplevelser. Dessutom driver byrån egna projekt som tidningen Skolmat & Vänner, Kostakademien och 100 nya matföretag på ett år.

– Kunderna älskar det eftersom vi lär oss branschen och kan visa det också. Det är därför det gått så bra. Jag kan med gott samvete säga att vi haft full utdelning på alla pitcher vi deltagit i.

Hilanders Kitchen har idag 12-15 kunder. När byrån startade i somras sade Ulf Strömqvist, vd på Hilanders, att Hilanders Kitchen skulle ha en byråintäkt på 10 miljoner kronor det första året.

– Jag är försiktig med siffror, men det blir minst det, säger Pär Bergkvist.

B2b-byrån Ehrenstråhle BBDO har bland annat fått in jätten GE på kundlistan, närmare bestämt det globala uppdraget för GE Life Science.

– De har sedan länge haft ett varumärkesdilemma där de har köpt på sig en massa företag, men inte brandat dem. Vi är numera BBDO:s b2b-hub i Europa, vilket gjorde att vi fick uppdraget, säger Martin Kubu, vd på Ehrenstråhle BBDO.

Tre uppdragsgivare har under kvartalet beslutat sig för att säga upp avtalen med sina befintliga byråer, men har ännu inga nya byrårelationer. Media Markt  har avslutat samarbetet med Scholz & Friends, Skandia och Le Bureau avbröt sitt samarbete efter bara ett år och Alecta lämnade Svensson.

Både Media Markt och Alecta befinner sig just nu i pitcher där den tidigare byrån inte är med.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.