Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Second screen – det nya tv-kriget

Publicerad: 4 december 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:54

Majoriteten av Ipad-innehavarna använder sin surfplatta när de sitter framför tv:n. Nu slåss tv-husen om tittarnas uppmärksamhet även i den lilla skärmen.


Förhoppningen är att second screen-tjänsterna ska öka tittandet på linjär tv.

– Vi vill stärka tv som den sociala medelpunkten, säger MTG:s digitalchef Ali Tajbakhsh.

Digitala tjänster som ska förstärka upplevelsen av programmen i rutan har funnits länge. Framför allt har SVT och TV4 försökt engagera tittarna kring program som ”Melodifestivalen”, ”Idol” och ”Fotbollskanalen” på sina sajter.

Under hösten har intresset för second screen-användarna blivit större, i takt med att Ipad-användandet ökat.

Nu tittar alla de stora mediehusen på nya sätt att äga tv-tittarnas uppmärksamhet även i mobilen, datorn eller surfplattan.

– Många interagerar med programmen oavsett om vi är med i diskussionen eller inte. Det är roligt att vi kan skapa mervärde och förlänga upplevelsen för dem som sitter hemma i soffan, säger Lena Glaser, digital programdirektör på SVT.

Hon fortsätter:

– Utmaningen är att addera mervärde till programmet, och samtidigt göra bra tv både för dem som väljer att vara med, och dem som inte gör det.

Både SVT och TV4 har i år gjort sina sajter plattformsoberoende, och lagt till interaktiva tjänster, exempelvis Fotbollskanalens ”Zlatan-cam”.

Under hösten har båda släppt spel där tittarna i realtid kan tävla med deltagarna i ”På spåret” respektive ”Pengarna på bordet”, och de räknar med fler liknande satsningar nästa år.

Snart lanserar MTG sin kanalneutrala app – Like.tv – där tittarna bland annat kan få information och nyheter om program, följa diskussionen i sociala medier och slå vad om sportresultat.

Förutom att stärka engagemanget och lojaliteten för egna kanaler och titlar, är förhoppningen också att den förlängda tv-upplevelsen i second screen ska öka tittarnas engagemang i linjär tv.

– Det pratas mycket om on demand, men med second screen ökar värdet i att titta på tv när sändningen pågår, och kunna delta i vad som händer när det händer, säger Cecilia Beck-Friis, chef för digitala medier på TV4.

Enligt Mediavision hade 830 000 svenska hushåll surfplatta i slutet av tredje kvartalet.

En internationell undersökning från Nielsen visar att 88 procent av Ipad-innehavarna använder surfplattan när de ser på tv.

– Det är svårt att säga vem som kommer ta ägandet över tittarna i second screen, men det är ett så spännande område att alla kanalhus vill vara med och få sin del, säger Nils Andersson Wimby, kundansvarig på Carat.

Även för annonsörerna innebär second screen-satsningarna nya möjligheter att stärka relationen till kunderna. Studier visar att Ipad-ägare är mer benägna än laptop-användarna att använda plattan för köp.

– Företag kan förlänga sina sponsorskap hela vägen ut med direkta erbjudanden till kunderna. Vi kommer att se spännande lösningar i mötet mellan program, annonsörer och det digitala, säger Cecilia Beck-Friis på TV4.

– Men i första skedet är det viktigaste för annonsörerna att se till att ha en bra mobil närvaro och söksäkra sina kampanjer, säger Nils Andersson Wimby.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.