Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

SD: ”Valrörelse varje dag för oss”

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Trots det massiva genomslaget – SD ser sig fortfarande som utestängda från samhällsdebatten.Lösningen: Kampanjer som de kritiserade flygbladen på Lesbos.– Vi har ett behov av att pressa oss in i debatten, säger kommunikationschefen Joakim Wallerstein.


2012 bytte han livet som pr-konsult på Strandberg Haage mot Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. Efter valet tog Joakim Wallerstein klivet upp till rollen som kommunikationschef. Han är inte förvånad över resultatet av Retrievers mätning, som visar att SD är Sveriges näst mest omskrivna parti.

– Det är ganska naturligt i och med att vi är det enda oppositionspartiet. Men vi jobbar också aktivt med att svara på hur den mediala debatten går med debattartiklar och kampanjer. För oss är det valrörelse varje dag, säger han.

Enligt Retriever består dock en stor del av publiciteten av kritik mot SD:s politik och utspel.

– Är man det enda oppositionspartiet får man räkna med att folk förhåller sig till vad vi tycker och att vi kritiseras. Jag brukar säga att om folk på kulturredaktionerna blir upprörda, så är det bra.

SD:s retorik har tidigare gått ut på att partiet befunnit sig i medieskugga, något som Retrievers siffror visar att partiet knappast är drabbat av i dagsläget.

SD:s tidigare presschef Henrik Vinge sade nyligen till Dagens Media att SD granskas ”mest av alla partier i media”. När Jimmie Åkesson sjukskrev sig efter valet 2014 tog han upp ”mediernas många gånger vedervärdiga kampanjjournalistik” som ett skäl.

Att medierna skulle vara emot SD är en bild som passar väl in i partiets bild av sig självt som det enda oppositionspartiet. Joakim Wallerstein menar att SD granskas ”på ett annat sätt” än andra partier – vilket i vissa fall kan verka till dess fördel. Enligt Retrievers mätning dominerar SD det mediala genomslaget när det kommer till artiklar kopplade till flyktingfrågan. Partiet misslyckas med att bredda bilden genom att få komma till tals i andra frågor.

– Vi har svårt att komma in på andra områden, till exempel skolpolitik och bostadspolitik. Det skadar oss, säger Joakim Wallerstei­n.

Enligt Retriever handlar SD:s mediala genomslag i flyktingfrågan delvis om att andra kritiserar partiets politik och utspel. Ett exempel är flygbladen som SD-företrädare nyligen delade ut på den grekiska ön Lesbos.

Joakim Wallerstein menar att partiets företrädare har haft svårt att komma till tals i den mediala debatten – något som han anser har förändrats under de senaste veckorna.

De omtalade och hårt kritiserade kampanjerna, såsom flygbladen och tiggerikampanjen, är partiets vapen för att sätta agendan.

– Vi har haft svårt att komma in i debatter som rör våra kärnfrågor. Vi upplever att vi har ett behov av att via kampanjer pressa oss in i debatten, säger Joakim Wallerstein, och tillägger:

– Det fungerar bra för oss.

Trots skandalerna har SD:s stöd ökat. Partiet har tillsynes varit immunt mot negativa skriverier. Men i ”Svensk väljaropinion”, Novus sammanvägning av de stora opinionsinstituten, syns ett trendbrott. Efter att ha växt kraftigt under året och nått en topp på 19 procent under augusti har SD:s stöd minskat något i de senaste två mätningarna.

Antal artiklar där partinamnen förekommer max tio ord från uttryck som integration, invandring, migration, asyl, flykting (med olika ändelser).

SD Störst på integration

Sverigedemokraterna 10 066

Moderaterna 6 235

Socialdemokraterna 4 713

Folkpartiet 3 945

Miljöpartiet 3 335

Kristdemokraterna 3 177

Centerpartiet 2 575

Vänsterpartiet 2 223

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.