Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

SD näst största parti – i medierna

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 8 Januari 2016, 07:08

Sverigedemokraterna är Sveriges andra största parti sett till mediegenomslaget – och är störst i rapporteringen kring flyktingfrågan.Det visar en undersökning som Retriever har gjort för Dagens Media.– Det är uppseendeväckande, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.


Medieforskarna Kent Asp och Johannes Bjerling skrev efter valet 2014 att mediebilden av partierna har större inverkan på valresultatet än partiernas kampanjkassor.

”En samlad analys av de senaste tio valen visar nämligen att det finns ett statistiskt signifikant samband mellan nyhetsmediernas bild av dessa partier och deras opinionsutveckling”, skrev de på DN Debatt.

På uppdrag av Dagens Media har analysföretaget Retriever kartlagt mediegenomslaget för riksdagspartierna i Sverige efter riksdagsvalet 2014 och fram till i dag. Samma period efter valet 2010 har undersökts som referens.

Sett till antalet artiklar för respektive parti sticker två förändringar ut. Socialdemokraternas andel av alla artiklar har, trots att partiet nu sitter i regeringsställning, minskat kraftigt. En förklaring är Mona Sahlins avgång efter valnederlaget 2010, processen för att välja ny partiledare och den efterföljande mediala cirkusen kring Håkan Juholt.

Den andra markanta förändringen står Sverigedemokraterna för. 2010/2011 omnämndes partiet i 78 000 artiklar i svenska medier. Motsvarande siffra 2014/2015 är 122 000.

SD:s andel av alla artiklar som skrevs om riksdagspartierna ökade från 12 procent 2010/2011 till 16,4 procent 2014/2015. Det innebär att SD har gått om Moderaterna och blivit Sveriges näst största parti sett till medie­genomslaget i Sverig­e.

– Det motsäger det som SD tidigare har sagt, att man inte syns så mycket i medierna. Men mediebilden domineras av att man tar avstånd från deras politik. Många lokalpolitiker uttalar sig också plumpt, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

Publiceringen av bilden på den döde treårige pojken Alan Kurdi blev i början av september avstampet för en mycket intensiv rapportering om flyktingkrisen i Europa.

Retriever har även tagit fram siffror på vilka partier som syns mest i mediernas rapportering kopplat till ord som integration, invandring, asyl och flykting. Resultatet visar att Sverigedemokraterna syns överlägset mest kopplat till den frågan.

– Sverigedemokraterna får lika mycket uppmärksamhet som Socialdemokraterna och Moderaterna tillsammans. Det är uppseendeväckande, säger Ioanna Lokebratt.

Men även här handlar det till stor del om artiklar där partiets politik, kampanjer och utspel kritiseras.

– Det engagerar många. Riksdagspartierna går ut och tar avstånd från deras flyktingpolitik och många debattörer tar avstånd. Det är en förklaring till varför SD syns mycket, säger Ioanna Lokebratt.

Sverigedemokraternas publicitet kring flyktingfrågan har tre tydliga toppar. Den första i december 2014, i samband med partiets utspel om att man tänker fälla ”varje regering som väljer att verka för en ökad invandring”.

De andra två topparna för SD inträffar i september och oktober i år. Retrievers körning innefattar bara de första elva dagarna av november. Sett till den perioden talar siffrorna för att november skulle kunna bli ännu en toppnotering för genomslaget i samband med flyktingfrågan.

Partiet har skapat uppmärksamhet med sin kritiserade tiggerikampanj samt flygbladen på den grekiska ön Lesbos. Lokala politiker har kritiserats hårt, som när en SD-politiker i Skåne önskade att någon skulle ställa sig med en kulspruta på Öresundsbron, och när SD i Lund valde att lägga ut kartor över planerade flyktingboenden.

Trots att publiciteten är negativ har SD gått framåt i opinionen. Retriever har tidigare gjort undersökningar i samband med opinionsundersökningar och stora mediehändelser.

– Det spelar ingen roll om de ger sig ut på stan med järnrör eller hotar flyktingar med kulsprutor. Den negativa mediebilden ger inte utslag i opinionen, SD har ökat efter varje skandal. All uppmärksamhet tycks vara bra uppmärksamhet när det gäller SD, säger Ioanna Lokebratt.

Det är en förenkling som brukar få pr-konsulter att rygga. Men i fallet SD verkar det stämma, enligt Westanderkonsulten Hanna Berheim.

– Över tid har all uppmärksamhet gynnat dem. Andra partier har råd att vara tysta ett tag, men jag tror att SD är livrädda för att hamna i medieskugga, säger hon.

Provokationer är enligt Hanna Berheim SD:s modus operandi, vilket fungerar väl i en medielogik där konflikt driver klick.

– De jobbar strukturerat med provokativa budskap, vilket gör att det inte är så konstigt att SD får genomslag.

Trots de mediala och opinionsmässiga framgångarna kan SD:s provokativa mediestrategi göra att vissa väljargrupper avskräcks från partiet.

– Vissa grupper kommer allt längre från SD. Men det finns också de som inte avskräcks av ett agerande som jag som statsvetare inte betecknar som tecken på regeringsduglighet: skandaler, provokationer och en del exempel på inkompetens, säger Hanna Berheim.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.