Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Schibsted och Telia i jätteaffär

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 12 september 2016, 07:32

Telia står för finansieringen när Aftonbladet startar nytt bevakningsområde för digitaliseringen av samhället, och skickar en korre till Silicon Valley.– Samarbetet ska inspirera människor kring vilka möjligheter digitaliseringen erbjuder, säger Telias Sverigechef Malin Frenning om storaffären.


Rapporteringen, som fått namnet ”Digitala livet” kommer att göras inom Aftonbladets nystartade Partnerstudio och vara en del av det redaktionella flödet på Aftonbladet.

– Den digitala utvecklingen är en av de största berättelserna att bevaka just nu, både ur ett konsument- och ur ett affärsperspektiv, men också en av de mest underrapporterade. Genom samarbetet med Telia får Aftonbladet möjlighet att bevaka den på ett mer omfattande och insatt sätt, säger Aftonbladets publisher Jan Helin.

Även Telia har stort intresse av ökad rapportering av digitaliseringens möjligheter, även när den inte direkt berör operatörens verksamhet.

Storaffären med Aftonbladet är ett led i ett pågående förändringsarbete för att förflytta operatörens varumärke, och Aftonbladet ger tillträde till en stor och mångfacetterad målgrupp i det arbetet.

– Vi hoppas att detta bidrar till att stärka bilden av Telia som en operatör som inspirerar kunderna att upptäcka nya digitala lösningar som passar i deras liv, säger Nicholas Rundbom, kommunikationsansvarig för företagsaffären på Telia.

–Det handlar om att omsätta teknik till nytta genom att utforska allt från det smarta hemmet till nya innovativa tjänster i mobilen för företagare och hur digitala verktyg kan användas för bättre vård, säger Malin Frenning.

Aftonbladets rapportering inom Digitala livet kommer bland annat att omfatta en korrespondent på plats i Silicon Valley, daglig omvärldsbevakning av digitala nyheter och bevakning av den digitala utvecklingen ur ett konsumentperspektiv.

Materialet blir en del av det redaktionella flödet på alla Aftonbladets plattformar, märkt ”I samarbete med Telia” för att tydliggöra för läsarna att det rör sig om sponsrat innehåll.

En del material kommer också att publiceras hos Schibsted-kollegan Svenska Dagbladet Näringsliv, som kan erbjuda en mer affärsmässig miljö än Aftonbladet, och även Telia kommer ha möjlighet att distribuera innehållet via sina egna platt­formar.

– Aftonbladets partnerstudio-redaktion kommer att stå för löpande nyhetsvärdering och rapportering utan vår inblandning, men Telias medarbetare ställer upp med sin expertis och vi kommer att ha regelbundna möten och uppföljningar av samarbetet, säger Nicholas Rundbom.

Värdet på avtalet eller hur långt fram i tiden det sträcker sig är hemligt, men Jan Helin betonar behovet av långsiktighet i tidningens branded content-samarbeten.

– Den här typen av produktionssamarbeten innebär ett helt annat åtagande än vanliga annonser eller native, där vi bara upplåter vårt utrymme, säger han.

Nicholas Rundbom beskriver projektet som en långsiktig och strategiskt viktig kommunikationssatsning för Telia.

– Det blir allt svårare att nå fram på den traditionella vägen med köpta medier. Det är en sak att förklara en ny tjänst, men att förklara nyttan med den och vilka behov den löser är svårare med traditionella medier. Där fyller content marketing en viktig funktion.

Telia-samarbetet blir Aftonbladets tredje projekt inom ramen för partnerstudion, vid sidan Postkodlotteriet och Compricer.

– Branded content kommer inte att bli hela svaret på intäktsutmaningarna för svenska medier, men det är en intressant möjlighet i en tid när många annonsörer ser över sina budgetar för bred varumärkeskommunikation och flyttar pengar från tv, säger Jan Helin, som tycker att debatten om sponsrad journalistik ofta är ”onödigt räddhågsen”.

– Visst gäller det att hålla tungan rätt i mun, men det här är ett sätt att kunna fortsätta att finansiera den oberoende journalistiken. Telia inbillar sig inte för ett ögonblick att samarbetet påverkar vår övriga bevakning av företaget, till exempel den pågående rapporteringen av Telias affärer i Azerbajdzjan.

Det här är Digitala livet

• Branded content-samarbetet mellan Telia och Aftonbladet utgörs av:

– Daglig omvärldsbevakning av nyheter inom digital utveckling.

– Korrespondent i Silicon Valley – ännu inte klart vem.

– Bevakning av digitaliseringen ur ett konsument-, företags- och samhällsperspektiv.

– Kartläggningar och rapporter.

– Interaktivt material som ska engagera läsarna.

• Ansvarig för projektet på Partnerstudion är Tobias Waldefeldt Lindner.

• Ansvarig projektledare på Telia är Karolina Hülphers.

• Samarbetet startar nu men når full skala till hösten.

 

Det här är Partnerstudion

• Aftonbladets avdelning för branded content.

• Startades i början av 2015.

• Sigge Ennart är chef för Partnerstudion och Tobias Waldefeldt Lindner är produktägare.

• Förutom Teliafinansierade ”Digitala livet” producerar studion ”Spara smart” i samarbete med Compricer samt ”Guldstudion” med Postkodlotteriet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev