Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Sätt fokus på andra”

Publicerad: 17 Mars 2015, 22:00
Uppdaterad: 9 Maj 2016, 14:57

Upplevelseindustrin kan dubbla sin omsättning till 2020, till 500 miljarder.Det skriver Niklas Birgetz och Ricky Strandberg.


Upplevelser bygger starka varumärken och driver affärer.

I en tid när öppenhet, dialog och relation med målgrupper blir viktigare, behöver vi fokusera allt mer på individer och deras värderingar, intressen och passioner. Det är dags att prata mindre om sig själv och sina egna fördelar och intressera sig för motparten, precis som i alla andra relationer. Relationer blir starka när man har något gemensamt, och vi delar gärna med oss när vi upplever något nytt och unikt. Upplevelser är fundamentalt för oss människor och för varumärken är det en unik möjlighet att bygga relationer och stärka affärerna.

Några som länge jobbat professionellt med kundupplevelser är företag och organisationer inom upplevelseindustrin. Ett begrepp som innefattar en mängd branscher och företeelser som har en sak gemensamt: att skapa unika och delbara upplevelser. Upplevelseindustrin utgår från individen eller kluster av individer och skräddarsyr produkter, tjänster och service för att maximera upplevelsen.

På Gyllene Hjulet och upplevelseindustrins största dag den 26 mars kommer vi att få lyssna till några stora annonsörer som på allvar gjort slag i saken och tagit upplevelser för målgruppen till nya höjder. Med sponsring och event har SCA, Ica, Arla, Vattenfall och många fler på ett framgångsrikt sätt knutit an till människors värderingar, intressen, passioner och skapat personliga möten som bygger relationer, varumärke och bättre affärer. Med tydliga strategier och ett integrerat tankesätt skapas magi inte bara på scenen utan även inom organisationen, hos kunder, samarbetspartners och i försäljningsled. Det blir kommunikation som på allvar tränger igenom och bygger relationer.

Den 26 mars kommer även några av de främsta inom upplevelseindustrin att berätta initierat om hur man skapar upplevelser i världsklass på temat The Story Behind. Patrick Woodruff har gjort några av de största evenemangen i världen och är en fantastisk talare. Vi får även en inblick i på vilket sätt upplevelseindustrin bidrar till samhällsekonomin i stort och regionalt. Industrin omsätter 250 miljarder i Sverige och beräknas fördubblas till 500 miljarder år 2020. Några som vet vad stora evenemang kan göra för en region är Jämtland och Härjedalen. De berättar hur man i stenhård internationell konkurrens lyckas med bedriften att vinna två VM till samma region 2019.

Sponsrings & Eventföreningen har medlemmar från i stort sett hela upplevelseindustrin med evenemangsarrangörer, destinationsbolag, arenor, idrottsförbund, rättighetsägare, men framför allt har vi många starka annonsörer och byråer. Dessa utgör tillsammans en spännande och nytänkande smältdegel av aktörer, som är väl rustade för att möta den digitala transformationens förändringar. Vi behöver tänka i nya banor och skapa innovativ kommunikation som bryter konventioner och ökar affärsnyttan. I styrelsen för Sponsrings & Eventföreningen har vi bestämt oss för att ligga i framkant av utvecklingen eftersom vi vet att metoden sponsring och kanalen event kommer att fylla en alltmer vital roll för många av våra annonsörer i framtiden. Investeringarna i sponsring och event har ökat långt över genomsnittet de senaste 15 åren och det kommer att fortsätta.

På kvällens gala Gyllene Hjulet delar vi följaktligen också ut priser i de nya kategorierna Årets nytänkare, Årets digitala, Årets internationella, Årets långsiktiga, Årets hantverk och Årets endorsement. Ett led i att utveckla kunskapen om våra discipliner och fördjupa i insikten om sponsring och events roll som plattform för integrerad kommunikation och ökad affärsnytta.

Vi ses den 26 mars!

Ricky Strandberg

Ordförande, Sponsrings & Eventföreningen

Niklas Birgetz

Vd, Sponsrings & Eventföreningen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.