Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

SAS vänder upp efter krisen

Publicerad: 4 december 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

Vd:n Rickard Gustafson gled på svaret när han i ”Aktuellt” fick frågan om han skulle rekommendera någon att boka biljett hos SAS.Resultatet: Flygbolagets varumärkesstyrka rasade till en historiskt låg nivå.– Vi gick på direkt, och det har funkat jättebra, det finns en stor lojalitet hos våra kunder, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på SAS.


Under lång tid har konkurrenten Norwegian knappat in på SAS, vars senaste problem tog fart på allvar i början av oktober i år.

Under det akuta konkurshotet fick vd:n Rickard Gustafson i SVT:s ”Aktuellt” den 12 november den raka frågan om han skulle råda någon att köpa en resa av SAS.

Han svarade:

– Jag kan inte bedöma vad var och en ska göra, jag tycker den personen ska bedöma själv och bilda sin egen uppfattning.

Fredrik Gillving, analytiker på Yougov:

– Det var en signal om att nu är det verkligen allvar, säger han.

SAS anseende bland kunderna rasade enligt Yougovs Brand index – för första gången har nu konkurrenten Norwegian ett högre värde än SAS i mätningen.

Efter överenskommelsen med de olika fackförbunden har kundernas förtroende vänt uppåt.

– Man kan likna det vid ett rep, det består ju av många trådar, och repet håller även om några trådar går av, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på SAS.

Ännu är det dock en bra bit kvar till nivåerna som rådde innan den senaste krisen.

– SAS har historiskt haft ett index mellan 35 och 40, nu är de nere på 18,8, så det är ju ett rejält tapp, säger Fredrik Gillving, men tillägger:

– Att index har vänt upp så snabbt pekar på att de kommer att återhämta sig även denna gång. SAS är ett i grunden väldigt starkt varumärke.

SAS har hittills i år investerat 111 miljoner kronor brutto i medieköp, enligt Sifo reklammätningar. Det är en minskning med 20 procent, jämfört med samma period förra året.

– Vi sitter precis med budgeten för nästa år, och är inte klara med den, som många väntar vi in konjunkturläget, sägert Ulf Hermansson Samell, marknadschef på SAS.

Vad gör ni för att reparera den förtroendeskada som krisen utlöste?

– Vi gick på otroligt snabbt, med annons på tisdagen om våra 45 nyheter. På torsdagen drog vi igång en stor priskampanj, och i veckan går vi i gång med en ny tv-kampanj.

Samtidigt som SAS brottats med ekonomiska problem har konkurrenten Norwegian skruvat upp sina medieinvesteringar med mer än 40 procent, till 68 miljoner kronor brutto.

– Det är en följd av att vi växer så kraftigt i Sverige, vi fortsätter att växa nästa år, och kommer att göra större medieinvesteringar, säger Sara Camursoy, marknadschef på Norwegian.

I Yougovs Brand index följs SAS och Norwegian åt – den senaste tidens ras för SAS motsvaras av ett lyft för Norwegian.

– Det stämmer väl överens med våra egna mätningar, som visar att vårt anseende hos kunderna vuxit under lång tid. Folk har förstått att vi inte bara har låga priser, utan också i vissa avseenden en bättre produkt än SAS, säger Sara Camursoy.

Sas minskade 20 procent

SAS Förändring Norwegian Förändring

Januari 15 286 -33% 9 154 +48%

Februari 10 708 +12% 1 874 -69%

Mars 10 369 -34% 5 589 -12%

April 9 313 +49% 9 665 +285%

Maj 10 435 -56% 9 031 +37%

Juni 6 321 -43% 4 209 +300%

Juli 2 602 -11% 1 727 +205%

Augusti 16 989 +6% 8 523 -22%

September 18 951 +25% 10 756 +167%

Oktober 10 135 -38% 7 882 +85%

Totalt: 111 109 -20% 68 410 +41%

News Pilot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.