Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

SAS väljer Tre Kronor

Publicerad: 22 Januari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:58

SAS och Telenor är två av de större mediebyråpitcherna som avgjordes i slutet av 2012. "Vi är otroligt stolta", säger Niclas Fröberg, vd på Tre Kronor, som tog hem SAS.


Ämnen i artikeln:

MediacomTre KronorSAS

Det andra halvåret av 2012 var pitchintensivt för mediebyråerna. Under årets sista kvartal avslutade bland annat SAS och Telenor sina pitcher.

SAS valde att lämna Mediacom till förmån för Tre Kronor, medan Telenor lämnade Carat för OMG.

Även Tele2, som köpte medier för 317 miljoner kronor brutto under 2012, enligt Sifo reklammätningar, gjorde en översyn av sin medie­byrå. Telekombolaget valde Mediacom, som därmed fick förnyat förtroende.

Uppdraget omfattar alla varumärken inom Tele2-koncernen, men innebär även en fördjupning av samarbetet, och Mediacom ska bland annat jobba med e-handeln.

Mediacom fick under slutet av 2012 även in mjukvaruföretaget Dassault Systems via nätverket, och även Hemfrid.

– Även om Hemfrid funnits ett tag på marknaden så finns det fortfarande en enorm utvecklingspotential. Det ska bli otroligt kul, säger Linus Hjoberg, vd på Mediacom.

Tidigare i höstas tappade dock byrån Media Markt och strax före jul även SAS.

– Vi har anpassat vår kostym under vägens gång, så i dags­läget påverkar det inte oss resursmässigt. Men nu vill vi så klart utnyttja den kompetensbank vi byggt upp under flera år.

SAS valde alltså att gå till Tre Kronor – ett prestigeuppdrag för mediebyrån som startade så sent som för fem år sedan.

– Vi är otroligt stolta över att få vara med och jobba med ett av Sveriges starkaste varumärken, och med de utmaningar som SAS står inför. Att en oberoende privatägd mediebyrå får ett sådant här förtroende är ovanligt, säger Niclas Fröberg, vd på Tre Kronor.

Hur påverkar SAS ekonomiska problem er?

– Jag har inte mandat att uttala mig i de frågorna. Vi ser inga problem, utan ser fram emot ett spännande sam­arbete.

I november öppnade Tre Kronor ytterligare ett kontor – denna gång i Köpenhamn.

Kontoret jobbar redan med några av Tre Kronors nordiska uppdrag, som Arvid Nordquist och Forex.

– Det känns väldigt roligt att gå in på den danska marknaden, där finns i princip ingen oberoende byrå.

Tre Kronor har sedan tidigare även kontor i Norge. Ambitionen är att bygga ett nordiskt nätverk, berättar Niclas Fröberg.

– Det är i Norden som vi tror att det finns ett behov av något annat än de stora gruppnätverken. Och än så länge ser vi ingen anledning att ompröva det.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MediacomTre KronorSAS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev