Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Sapient Nitro ska bli störst i Sverige

Publicerad: 22 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Byrån bakom Cannes-vinnarna ”The best job in the world” och humörstyrda säljautomaten ”Share happy”, har levt en undanskymd tillvaro i Sverige. Nu inleder byrån en svensk offensiv – på två år ska omsättningen fördubblas.


– Sapient Nitro är världens största digitala reklambyrå och vi vill ha samma position i Sverige, säger nyrekryterade försäljningsdirektören Björn Elmberg.

I dag jobbar 25 personer på Sapient Nitros Stockholmskontor, men i de nya lokalerna på Södermalm i Stockholm finns plats för minst dubbelt så många. Planen är att kontoret ska fyllas inom de kommande två åren. Även omsättningen ska fördubblas.

– Min utmaning är att berätta att vi finns så att vi blir inbjudna till fler pitcher. Vi måste visa oss mer och i samma sammanhang som traditionella reklambyråer.

Sapient Nitro redovisade en omsättning på 32,6 miljoner kronor i Sverige 2010, men verksamheten genererade en omsättning på omkring 40 miljoner kronor. En del av intäkterna slussas direkt till huvudkontoret i London.

I dag jobbar svenska Sapient Nitro bland annat med Scandic, Clas Ohlson, Nilson och Ericsson. Nu jagar byrån nya uppdrag, gärna stora bolag med internationell verksamhet.

– Det finns skalfördelar med att vara en internationell byrå. Vi kan använda erfarenheter från liknande kunder i andra länder, säger Patrik Malm, chef för affärsutveckling på Sapient Nitro.

För drygt två år sedan köpte Sapient reklambyrån Nitro, som bland annat ligger bakom den hyllade kampanjen ”The best job in the world” för Queenslands turistbyrå, och gick från att vara renodlad webbyrå till digital reklambyrå.

Även i Sverige är inriktningen ändrad. Från att tidigare ha varit experter på den digitala kundupplevelsen har personalstyrkan utökats med kreatörer och kommunikatörer.

– Det väckte reaktioner att en webbyrå köpte en reklambyrå, men det är inte konstigare än att reklambyråer startar digitala avdelningar, säger Patrik Malm.

Han tycker inte att Sverige är så långt i framkant digitalt som ofta sägs.

– Företagen har mycket att lära av hur bolag i USA och England har börjat organisera om sig och sitt sätt att jobba med byråerna.

Världens största digitala byrå

Sapient köpte reklambyrån Nitro 2009 och blev världens största digitala byrå med 10 000 medarbetare och över 30 kontor i Nordamerika, Europa, Asien och Australien.

Nitro gjorde kampanjen ”Best job in the world”.

Startade i Sverige 2008. 25 medarbetare på Stockholmskontoret, men totalt 100 medarbetare involverade i svenska kunder.

Svenska kontoret jobbar med Scandic, Clas Ohlson, Ericsson och Nilson.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.