Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

... samtidigt hårdnar kampen om stjärnorna

Publicerad: 15 september 2010, 08:32
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Efterfrågan på kompetenta mediebyråkonsulter har ökat explosionsartat de senaste månaderna.


Flera mediebyråchefer pekar på att det i första hand gäller specialister på tv och internet.

–Det är klart att nu när det vänder uppåt blir det betydligt tuffare att behålla personal, säger Daniel Berg, vd på Scream. 

Dagens Media har kartlagt den senaste tidens personalomsättning i branschen, och vad mediebyråerna gör för att behålla sin kompetens.

–Vi jobbar på att hålla personalen glad, att ha högt i tak, hålla en familjär stämning. Vi har frukt på jobbet, motion, och liknande. Vi är också mycket humana, så att man har möjlighet att jobba hemifrån – många har en familj, säger Ulrika Norin, vd, Vizeum.

Enligt Daniel Collin, vd på MEC, har byrån ”ett gediget program för hur man jobbar med medarbetares individuella utvecklingsplaner”.

–Talent management är ett stort prioriterat strategiskt område, det finns både en plan lokalt och globalt.

Och hur ser den ut?

– Jag tror att vi har en av de lägre personalomsättningarna i branschen, så jag vill inte lära de andra det.

Carat har bara i år rekryterat fyra nya medarbetare, och står i begrepp att anställa ytterligare två. Ett av nytillskotten är Christina Lentell, senior projektledare, som tidigare arbetade på MEC.

–En normal personalomsättning är 20 procent om året, förra året var den noll. I takt med att marknaden kommer igång finns det nu utrymme för att anställa igen, säger Håkan Gustafsson, nordisk vd på Carat.

Bilden delas av Johan Sjökvist, vd på Starcom, som anställt fem personer i år, och siktar på ytterligare tre nya medarbetare i år.

–Det finns fler jobb för folk att söka, och det är fler som rycker i vår personal. Vi får in väldigt många fler spontanansökningar.

Även på betydligt mindre byrån Adon märks ett tydligt uppsving, berättar vd:n Tommy Gapinski.

–För ett år sedan funderade vi inte ens på att nyanställa, då låg vi lite lågt, säger han.

I år har Adon anställt tre personer, och letar efter en fjärde.

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev