Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Strategi och analys

Samlat uppror mot Orvesto Näringsliv

Orvesto Näringsliv är missvisande för fackpressen, hävdar flera mediebolag. Nu ska TNS Sifo diskutera undersökningen med sina kunder.


Publicerad 2011-03-03 11:52

Ämnen i artikeln:

Bonnier Tidskrifter

Dela artikeln:

Representanter för Bonnier Tidskrifter, Forma, IDG, Mentor Online och Talentum har vänt sig till TNS Sifo för att få till stånd en ändring i Orvesto Näringsliv. Man vänder sig mot att undersökningspopulationen utgörs av de 2,7 miljoner yrkesarbetande svenskar med högst inkomst mellan 23-63 år. En population som varit konstant i många år och därmed inte växer trots att Sveriges befolkning ökar.

Det anser förlagen är ett för snävt urval jämfört med Orvesto Konsument där urvalspopulationen består av hela befolkningen 15-79 år och dessutom växer i takt med befolkningsutvecklingen.

Den yrkesverksamma gruppen i Orvesto Konsument är exempelvis 64 procent större än populationen i Orvesto Näringsliv.

– Jag tycker att det skulle vara bättre med en undersökning istället för två. Det blir ganska krångligt med två valutor, man hämtar skrytsiffrorna från Konsument och de näringslivsorienterade frågorna från Näringsliv, säger Ingrid Berggren, analysansvarig på Dagens Industri.

Att urvalet till Orvesto Näringsliv görs ur en statisk population påverkar fackpressens räckvidd negativt, menar medierna, eftersom undersökningen inte tar hänsyn till hela näringslivet.

Förlagen gör nu gemensam sak med branschorganisationen Sveriges Tidskrifter.

– Vi vill att Orvesto Näringsliv ska vara mer relevant än idag. I takt med att vi inte får rätt siffror är det dessutom många titlar som hoppat av Näringsliv, säger Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter.

År 2000 mättes 95 facktidningar i Orvesto Näringsliv. I senaste mätningen var 45 titlar med.

Enligt Peter Callius, seniorkonsult på TNS Sifo, är syftet med Orvesto Näringsliv att spegla beslutsfattarna på bästa sätt.

– Någonstans måste man dra en gräns kring vilka som är beslutsfattare. Det finns alltid synpunkter på undersökningen – vissa vill ha bredare urval och vissa vill att vi bara ska titta på toppen av pyramiden, säger han.

I förra årets Näringsliv hade urvalspopulationen en årsinkomst på minst 233 000 kronor, det vill säga knappt 20 000 kronor i månaden. Men exempelvis 18-åringen som fått sitt första jobb och pensionärerna faller bort.

Förlagen har haft ett möte med TNS Sifo där man framfört sina synpunkter. I år kan man inte få till stånd någon förändring av undersökningen, men förhoppningen är en modifiering till nästa år.

Ett alternativ är en undersökning där urvalspopulationen utgörs av alla yrkesarbetande svenskar, ett annat att Näringsliv och Konsument slås ihop.

TNS Sifo ska nu ut och prata med sina kunder för att samla in fler åsikter kring undersökningen, och dessutom föra diskussioner med Sveriges Tidskrifter.

– Vi ska diskutera med våra kunder om vilken marknad de vill spegla. Det är inte nödvändigtvis de som för tillfället skriker högst som utgör majoriteten, säger Peter Callius.

– Vi är framför allt angelägna om att annonsörerna får den undersökning som de behöver.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.