Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Säljchefens miljonfiffel sänkte tidningen People

Publicerad: 30 Mars 2011, 08:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Skandal efter skandal rullas upp – där säljare fifflat, stulit och bedragit. Dagens Media kan i dag avslöja hur säljchefen sänkte gratistidningen People – och nu åtalas för brott.


– Det kändes som att förlora ett barn, säger Peoples grundare Daniel Sandqvist.

På kort tid har flera mediehus skakats av ekonomiska oegentligheter. Dagens Media har i flera artiklar berättat om bokföringsskandalen på Aller Media – där en nu sparkad affärsområdeschef blåst upp siffrorna.

Bara veckor tidigare briserade skandalen på söktjänsten Hitta.se. En medarbetare polisanmäldes misstänkt för att ha beställt varor i Hitta.ses namn och sedan sålt dem vidare.

I dag kan Dagens Media avslöja ytterligare ett fall av bedrägeri inom mediebranschen – där en enskild säljchefs agerande sänkte en hel tidning.

Gratistidningen People – grundad 2003 – inledde fjolåret med en rejäl nytändning.

Det lilla A5-formatet expanderades till ett större glossy magasinsformat, och sidantalet utökades kraftigt. Men bara månader senare, i juni 2010, kom det oväntade beskedet. Tidningen lades ned med omedelbar verkan – vilket kom som en chock för både anställda och annonsörer.

Dagens Media kan i dag avslöja att orsaken till den hastiga nedläggningen var en tidigare säljchefs miljonfiffel.

– Det känns oerhört jobbigt. Vi hade slitit med tidningen i sju år och gjorde allting rätt, men vi jobbade med ett kasst säljbolag, säger Daniel Sandqvist, en av Peoples grundare.

Det var i slutet av 2008 som People anlitade ett säljbolag för att sköta annonsaffären.

Säljbolaget delade lokaler med People och under en tid fungerade samarbetet bra. Den nu 29-åriga säljchefen, som var delägare i säljbolaget, skötte både annonsförsäljning och fakturering till annonsörer. Säljbolaget hade i ett avtal förbundit sig att betala en fast summa pengar till People – oavsett hur annonsförsäljningen gick.

Men våren 2010 slutade pengarna att komma.

Och säljchefen kom inte till jobbet.

Med bara dagar kvar till tryck tvingades tidningens anställda ta säljchefens till synes fulla bokningspärm och ringa runt till annonsörerna för att få in material till deadline. Snart stod det klart att annonsbokningarna inte fanns på riktigt.

Steg för steg nystades härvan upp. Ledningen insåg att People inte kunde överleva.

– För oss var det väldigt viktigt att kunna betala alla som jobbat för oss och med oss. Det var extremt viktigt att sköta detta snyggt och vi bedömde att det var för riskabelt att fortsätta, säger Daniel Sandqvist.

Den 29-åriga säljchefen, som nu åtalats, misstänkt för grov trolöshet mot huvudman, säger i polisförhör att hon ”fick panik”och skickade ut påhittade fakturor när annonsförsäljningen misslyckades. Hon har erkänt trolöshet mot huvudman, men menar att det ska bedömas som ett brott av normalgraden.

I polisförhör ger säljchefen också uttryck för att hon mått psykiskt dåligt, och inte vågat berätta sanningen om annonshaveriet.

För People handlade det om stora belopp, uppemot 1 miljon kronor gick förlorade. Tidningen

har hittills inte riktat några rättsliga krav mot säljbolaget, men utesluter inte att så kan komma att ske.

Även säljbolaget har drabbats hårt. De krävs på 1,1 miljoner kronor av Resurs Bank – som köpt bolagets fakturor. Av stämningsansökan framgår att säljbolagets fakturor i ett stort antal fall varit falska. Slutkunderna, till stor del Peoples annonsörer, har inte beställt vad fakturorna avser.

Om den tidigare säljchefen fälls riskerar hon upp till två års fängelse. Dagens Media har utan framgång sökt säljchefen, samt hennes advokat.

Säljbolagets andra delägare vill i dag inte kommentera det som har hänt.

– Jag vill inte alls prata om detta. Hej då, säger han och lägger på luren.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.