Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Säljarna förtjänar mer uppmärksamhet"

Publicerad: 19 Januari 2011, 10:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Så hyllade Schibsted-bossen Rolv Ryssdal koncernens grovjobbare.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibstedAftonbladet

I början av 2010 var Schibsted ett bolag hårt ansatt av lågkonjunkturen. Koncernledningens order var då tydlig. Säljarna i Sverige och Norge skulle tillsammans genomföra 100?000 kundmöten.

Strax innan jul stod det klart att de lyckats. Koncernchefen Rolv Ryssdal satte då igång med sitt själv påtagna maratonuppdrag.

Han ringde personligen för att gratulera var och en av de omkring 700 säljare som Schibsted sysselsätter i Norge och Sverige.

Belöningen: en resa till Barcelona där Schibsteds årliga väckelsemöte ”Schibsted Sales Awards” ska hållas inom kort.

– Jag tycker att säljarna förtjänar mer uppmärksamhet. De hade gjort ett väldigt bra jobb, säger Rolv Erik Ryssdal.

Hur lång tid tog det?

– Det kommer jag faktiskt inte ihåg. Men det var ett väldigt stort arbete.

Hur skulle du summera 2010 för Schibsted?

– Vi är nöjda, även om vi har fått betala för det hårda arbete vi gjorde med sparprogrammet. Särskilt stark är utvecklingen i Sverige, som ligger först i återhämtningen bland alla de länder som vi har verksamhet i.

– Jag är också väldigt nöjd med flytten till det nya Schibstedhuset på Kungsbron.

Vilken är din största utmaning för 2011?

– Utvecklingen inom digitala medier i stort och specifikt Ipad-utvecklingen. Vi måste se till att etablera bra betalningsmodeller.

Ska ni fortsätta att köpa onlinemedier?

– Även i fortsättningen kommer vi att vara framåtlutade inom den digitala utvecklingen. Det handlar både om att jobba med våra existerande digitala kanaler och att titta på nya uppköp inom ramen för Schibsted tillväxtmedier.

I förra veckan blev det känt att Schibsted Norge vill svälja Media Norge – där mediehusen Aften posten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen och Stavanger Aftenblad ingår, liksom en del av Finn.no.

Schibsted äger redan 85 procent av aktierna. Lars Ander, koncernchef för NWT-koncernen, som i sin tur äger aktier i Schibsted, äger en del av de resterande 15 procenten.

– Vi har fått positiva signaler om fusionen från aktieägarna.

Schibsted har, till skillnad från andra stora mediekoncerner som Bonnier och Stampen, betalat av rejält på sina banklån. De går in i det nya året med en räntebärande skuld på förhållandevis låga 1,5 miljarder svenska kronor.

– Skuldsättningen har minskats väsentligt. Dels beror det på att vi har ett starkt kassaflöde, dels har vi sålt fastigheter, säger Rolv Ryssdal.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.