Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Säljarna flyr Allers

Publicerad: 15 september 2010, 07:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Sedan början på 2009 har 12 säljare, varav de flesta chefer, slutat på Allers. Av de ursprungliga säljarna från Hachette finns idag bara två kvar. Bakom säljarnas missnöje ligger omstruktureringar och chefsbyte.


Ämnen i artikeln:

Allers

I början av 2009 centraliserade Allers sin säljorganisation och den 1 september samma år kom Lotta Cederbom in som försäljningsdirektör. I samband med omorganisationen började säljarflykten från Allers, och den har fortsatt under Lotta Cederboms ledning. 

– Det är en helt ny företagskultur som har införts. Jag tror på att skapa långsiktiga relationer men nu ska vi helt plötsligt agera som ett säljbolag och ringa som tokar på allt som rör sig, säger en säljare som slutat på Allers och som vill vara anonym.

Bland annat har momentet Power Hour införts där säljarna, stående, ska ringa igenom hela sin kontaktlista.

– Man fokuserar bara på målet och inte individen. Många har hamnat i kläm och känt sig kränkta.

En annan säljare som lämnat Allers säger:

– Jag känner inte riktigt igen mig i beskrivningen men visst har kulturen förändrats och många har slutat av den anledningen. Så är det, trivs man inte får man söka sig vidare.

Lotta Cederbom säger sig vara omedveten om kritiken:

– Så är det väl alltid när det kommer till förändringar. Vissa tycker det är spännande och roligt men det passar inte alla.

Hur är stämningen på säljavdelningen?

– Sedan jag tillträdde för snart ett år sedan så kan jag ärligt säga att den aldrig varit bättre.

Nya säljare har tagits in för att ersätta dem som lämnat och Allers utvecklades starkt under 2009. Förlaget ökade omsättningen med 184 miljoner kronor till totalt 1,6 miljarder. Vinsten förbättrades också och landade på 112 miljoner kronor.

Många av de säljare som lämnade Allers har gått över till största konkurrenten Bonnier Tidskrifter och Plaza Publishing.

Ulrika Saxon säger att Bonnier Tidskrifter nu har den bemanning de behöver men att de ändå inte stänger porten.

– I ett företag som växer kan man aldrig få för många duktiga säljare.

Förra året hoppade Dennis Holm, tillsammans med en kollega, av sitt säljjobb på Plaza Publishing för att starta det egna säljbolaget Elite Media Partners.

– Under lågkonjunkturen var många försiktiga med att byta jobb. Nu när det ser ljusare ut så är det självklart en större efterfrågan på duktiga säljare. Vi är själva i behov av att rekrytera säljare, säger Dennis Holm.

Och på en marknad där det blir allt hårdare kamp om de duktiga säljarna valde Bonnier Tidskrifter i våras att starta ett trainee-program för att säkra tillgången på duktiga säljare.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Allers

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev