Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Säljare är högvilt igen

Publicerad: 9 November 2010, 15:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

I finanskrisens eftersvall intensifieras nu huggsexan om de bästa mediesäljarna. Men ännu, efter flera års diskussioner, saknas fortfarande en utbildning för säljare i Stockholm. Det är något som DoK Rekrytering nu ska ändra på.


– Genomför man inte så står man där som en loser medan andra gör det man själv bara pratat om, säger bolagets grundare Jörgen Dahlström. 

Under finanskrisen frös mediepengarna inne och säljarna valde att sitta still i båten. Nu är läget ett annat.

– Tills nyligen var det trögt på marknaden. Nu jobbar alla som sjutton för att dra ihop en bra årslön. De mäter sig mot förra årets siffror, vilket är fördelaktigt men nästa år kan man tänka sig att många väljer att gå vidare till andra jobb, säger Jörgen Dahlström.

Paul Rösth, utbildningsledare på Akademi Båstads säljutbildning:

– Just nu är efterfrågan på bra säljare större än tillgången och vi har fått flera samtal från företag som vill att vi ska skicka våra bästa studenter till dem.

Den absolut viktigaste egenskapen hos en säljare är personligt driv, en attityd som liknar den hos en professionell idrottsman, att vara bäst till varje pris.

– Mycket kan man lära ut på en utbildning, men inte det, säger Jörgen Dahlström

Akademi Båstads säljutbildning har i snitt 100 sökande per år. 25 av dem väljs ut via intervjuer.

– Vi letar efter dem som kombinerar det här drivet med en utåtriktad personlighet, säger Paul Rösth.

Jörgen Dahlström:

– Utbildningen i Båstad är bra men nu är det dags att vi får en likvärdig utbildning här i Stockholm. Det är något som vi på DoK har pratat om att starta.

Är det bara prat eller har ni konkreta planer?

– Ja vi har ju pratat om det i tre år.

Paul Rösth ser inte en eventuell utbildning i Stockholm som en konkurrent.

– Det är ett bra initiativ, det finns plats för fler och de kommer att bidra till att höja kunskapen i branschen, och statusen.

Vad som krävs av en bra säljare:

* Personligt driv

* Kämpar på i både medgång och motgång.

* Utåtriktad – får kunden att känna sig bekväm.

* Är duktig på att lyssna.

* Inser att säljarrollen är att vara en rådgivare för kunden.

* Har integritet – är inte en ja-sägare.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.