Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

”Saab är tillbaka för att stanna”

Publicerad: 2 Februari 2011, 09:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

Med en betydligt blygsammare budget än konkurrenterna är utmaningen för Saabs nytillträdda mediechef att hitta nya sätt att nå ut. Och det Ska Ske med självförtroende. "Vi måste övertyga bilköparna om att Saab är tillbaka för att stanna", säger Ingela Urholm.


Ämnen i artikeln:

AegisSaabBizkitCarat

Efter nästan 30 år på mediebyrån MEC har Ingela Urholm bytt sida. Den nyinrättade tjänsten som global mediechef på Saab Automobile är ett drömjobb för någon med hennes bakgrund, säger hon.

– Jag måste nästan nypa mig i armen. Det är fantastiskt roligt att få fokusera på mediestrategier för ett så starkt varumärke som Saab.

Ingela Urholm ansvarar för en ny avdelning med fem medieexperter som jobbar tätt tillsammans med marknadsavdelningen.

Vad är det som gör att du är rätt person för jobbet?

– Jag har kommit hit för att jag är van vid att driva mediebyrå och för att jag har jobbat länge i det medielandskap som har formats och som Saab vill jobba med.

Som en av världens minsta biltillverkare är Saabs stora utmaning att nå fram trots konkurrenternas tunga reklamkampanjer och massiva mediebudgetar.

– Mitt jobb blir att hitta nya vägar att gå för att vara effektivare, med en mindre budget än tidigare. Vi ska bli ännu bättre på att integrera digitalt, pr och event. Det viktiga är inte bara vad vi säger utan var och hur, säger Ingela Urholm.

Och att det sägs med självförtroende.

Efter konkurshotet och ägarbytet måste Saab övertyga bilköparna om att bilmärket är tillbaka för att stanna.

– Förtroendet är det viktigaste i kommunikationen. Vi måste övertyga köparna om att våga köpa Saab.

Ingela Urholm började på mediebyrån MEC som 19-åring för 26 år sedan. De sista åren var hon kontorschef för Göteborg och Malmökontoret.

– Jag är nästan uppväxt på MEC, men branschen har förändrats otroligt mycket under den tiden, så jag har inte stått still.

Vad är det viktigaste som hänt?

– Det mest revolutionerande är att mediebyråns roll förändrats från förmedlare till analytisk kommunikationsbyrå.

Det är därför som branschen fortfarande är så stark, trots lågkonjunkturer. Och genomslaget för det digitala som inneburit ett helt nytt smörgåsbord i dag.

Som mediechef på Saab kommer Ingela Urholm att samarbeta med en arbetsgrupp sammansatt av medierådgivare från Aegisbyråerna Carat och Bizkit.

Första testet blIr ettårsjubileet efter Spykers köp i början av 2010, vilket kommer att uppmärksammas med en reklamkampanj.

Ägarbytet från GM till holländska sportbilmärket Spyker i början av 2010 har injicerat självförtroende och entreprenörsanda i Saab, enligt Ingela Urholm.

– Tron på nya Saab är markant i hela företaget, vilket var en av anledningarna till att jag tog jobbet. Det är inte så ofta ett gammalt varumärke får en chans att starta om på det här sättet, säger Ingela Urholm.

Förra året Spenderade Saab 97 miljoner kronor brutto på medieköp, samtidigt som svenska biltillverkare totalt sett köpta medier för 2 miljarder kronor, enligt Sifo reklammätningar.

Årets budget är inte fastställd, men till skillnad från förra året kommer det ske en rad viktiga lanseringar under 2011. Och det är kring dem kommunikationen kommer att kretsa.

– Vi har låg share of voice och låg marknadsandel. Men vi är på väg tillbaka, och vi märker att det finns en efterfrågan.

Detta är Saab

• Marknadsandel: 3 procent

• Medieinvesteringar 2010: 97 miljoner kronor*

• Reklambyrå: Lowe Brindfors och Valentin & Byhr

•Mediebyrå: Aegis

Konkurrenternas medieinvesteringar 2010*

• Volkswagen: 203 miljoner kronor

• Volvo: 172 miljoner kronor

• Toyota: 147 miljoner kronor

• Skoda: 126 miljoner kronor

• Peugeot: 113 miljoner kronor

* Bruttoinvesteringar enligt Sifo reklammätningar.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AegisSaabBizkitCarat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.