Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så vill 50 Cent marknadsföra svenska Frigo

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Mikael Persbrandt är utbytt – men strategin att ta draghjälp av kända ansikten är densamma.Svenska kalsongen Frigo bärs nu av en rad superstjärnor – med 50 Cent i spetsen.– Jag hade redan en ganska aggressiv approach, så jag var inte rädd för att tidigt använda mitt varumärke, säger 50 Cent till Dagens Media.


”I just did a deal for $78 million for underwear. What did you muthaf*ckas do today? Lllllllllooooolllllllllll #Boom #FRIGO,”

Med den uppdateringen på Instagram presenterade 50 Cent själv sitt samarbete med svenska Frigo.

Istället för rena ambassadörsskap har en rad världsstjärnor erbjudits att bli delägare.

En av dem som nappat är 50 Cent, Curtis James Jackson III.

– Du vet, du ser ju hur långt underkläder för kvinnor har utvecklats, för män är allt fortfarande väldigt standard, säger 50 Cent till Dagens Media, och fortsätter:

– Kvinnor är mer medvetna om mode, men många manliga designers har också en nära kontakt med sin feminina sida, om du förstår vad jag menar. De beter sig som kvinnor.

Mathias Ingvarsson, tidigare europachef på Tempur, leder Frigo, vars produkt är en kalsong med ett separat fack för pung och penis, ”the man apples”, som 50 Cent uttrycker det.

Redan 2009 försökte Mathias Ingvarsson – då med skådespelaren Mikael Persbrandt som frontfigur – slå sig in på den svenska marknaden.

– Vi försökte, men finans­kraschen kom emellan, vi fick inte betalt, säger han.

– Jag hade slutat på Tempur, och hela världen rasade. Då kom en dansk kille och erbjöd oss att vara med på en ”celebrity drive” i USA. Vi fick chansen att sponsra en nordisk gala i Beverly hills.

– Jag bodde på lyxhotell och lekte rockstjärna i tre dagar.

Vid hotell­poolen började han prata med Detroit Red Wings ägare Michael Ilitch senior.

– Han testade kalsongerna och lovade att hjälpa mig.

Enligt Mathias Ingvarsson var det nyckeln till att han fick kontakt med några av USA:s största stjärnor.

– Det är ju en helt surrealistisk situation. Nu sitter 50 Cent i tv-shower – och säger mitt namn.

Kalsongen har vidareutvecklats, lanserats i USA och ska nu börja säljas i Sverige igen. I första hand hos ”ett par sportkedjor”.

Mathias Ingvarsson förklarar strategin med superstjärnor som investerare:

– Se på Tiger Woods, jag köper inte att han älskar Nike, han har fått jäkligt bra betalt för att älska Nike.

– Vårt sätt att jobba tar längre tid, men det blir starkare.

Förutom 50 Cent har New York Yankees Derek Jeter, basketstjärnan Carmelo Anthony och producenten Timbaland gått in som investerare.

Hur mycket betalar de kändisar som blivit partners?

– Totalt handlar det om 7,5 miljoner dollar som investerats, men vi berättar inte hur mycket var och en investerat.

Enligt Mathias Ingvarsson värderas bolaget just nu till mellan 28 och 30 miljoner dollar.

50 Cent är – förutom investerare och ansikte utåt – också delaktig i designen av en specialdesignad 50 Cent-kalsong.

– Vi kan skapa någonting för män, som bryr sig om sina ”man apples”. Som kvinnor kan köpa som de vill se sin man i, säger han.

Vad fick dig att tro på Frigo?

– Det är en verkligt bra idé, och jag tror Mathias har vad som krävs för att sätta den i verket.

– Och jag kan vara delaktig, och verkligen delta i utvecklingen av produkten.

Du designar själv, hur ser 50 Cent-kalsongen ut?

–Det är en begränsad utgåva. Vi har ett stort team, alltså jag är inte artisten här, jag får välja det jag gillar. De frågar mig vad jag skulle tycka om att ha det ena eller det andra på mig, det är en ganska häftig process.

Det är inte första gången som 50 Cent gör affärer utanför musikindustrin.

Ett av hans första projekt var att investera i drycken Vitamin water, som senare köptes av läskjätten Glacéau för 4,1 miljarder dollar 2007.

50 Cents andel landade, enligt egna uppgifter, på omkring 100 miljoner dollar. Dessutom har han sålt kondomen Magic Stick, ingått ett avtal med Steine­r Sports och annonserat planer på att sälja måltidsersättning.

2008 besökte han en gruva i Sydafrika och övervägde att köpa en andel i gruvan och lanserat 50 Cent-brandad platinum.

Hur ser du på din trovärdighet som artist?

– Förut skulle jag ha setts som en ”sellout”, nu är det annorlunda – om du inte funderar på hur du som artist kan förlänga ditt varumärke så kommer du inte att överleva. Nu ser du ju världens största artister i GMC-reklam.

Hur kombinerar du musiken med dina affärer?

– Först, utan musiken så fanns det inga affärer. Det är musiken som ger mig möjlighet att vara involverad i flera olika projekt.

– Och jag hade redan en ganska aggressiv approach till musiken, så jag var inte rädd för att vara tidigt ute med att använda mitt varumärke i affärssammanhang.

Det tycks ha gått bra hittills?

– Jag har haft lite tur, det måste man säga. Eller varit välsignad, som mina morföräldrar skulle säga.

Har du något tips till andra?

– Att lita på din instinkt, att kunna sortera människor. Den enskilt viktigaste egenskapen är att vara ”a good judge of characte­r”.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.