Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Så växte C More fram

Publicerad: 25 september 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:21

Från mörker och en seriös ton till färger och känslor som ska tilltala barnfamiljer. Så har Canal Plus transformerats till C More.

Ämnen i artikeln:

BonnierCanal PlusC MoreTV4

DT

Dante Thomsen


Det var för två år sedan som idén om att förnya Canal Plus uppstod. Tanken var att bara upp­datera kanalgrafiken, men snart utvecklades projektet till att bli ett helt nytt varumärkesbygge.

– Vi har breddat målgruppen mot familj, kvinnor och barn. Inte bara hockeymän, säger Caroline Heumann Bjurulf, nordisk kommunikationschef på C More.

Beror inte namnbytet på att ni tappade Canal Plus-licensen?

– Nej, vi tappade inte licensen utan det var ett kontrakt som vi valde att inte omförhandla. Iställ­et gjorde vi så här.

Ni har tappat tunga sport­rättigheter, är det därför C More blir mer familjeinriktad?

– Nej, det handlar om att vi måste bli bredare för att få en större volym tittare. Vi breddar oss även inom sport och ska sända mer hästsport och extremsport.

Målet är att flytta fokus från traditionell tv till att bli mer plattformsoberoende. Först sattes en ny varumärkesstrategi av Georgsson och sedan påbörjade Dallas Sthlm och Ohlsonsmith det audiovisuella arbetet.

– Vi ville fokusera på känslor och göra kanalerna mindre expertbetonade. För oss som jobbat med Canal Plus sedan 2006 var det en utmaning. Det blev bokstavligt talat en invertering av hur vi jobbat tidigare, säger Peter Granström, ad på Dallas Sthlm.

Han hyllar kollaborationen mellan byråerna.

– Vi hade inte langat fram det här själva.

Ni var inte rädda för att samarbetet skulle haverera?

– Självklart blev det en del friktion, men det har gått för­vånansvärt lätt, säger Andreas Stolt, ad på C More, och fortsätter:

– Vi har diskuterat frågorna helt öppet. Hade vi fått en färdig idé från en byrå hade vi troligen ryggat tillbaka.

Peter Granström fyller i:

– Det hade kunnat bli ett helt sinnessjukt projekt, men vi tog oss förbi den utmaningen. Det låter kanske som minsta motståndets lag, men så var det inte. När alla gillade någonting, då kände vi att det var rätt.

Samtliga parter lyfter personkemin som viktig för samarbetet.

– Vi valde bara de personerna vi gillade, säger Caroline Heumann Bjurulf.

Petter Hellström är ad på Ohlsonsmit­h:

– Canal Plus var ganska mörk och svartvit med en seriös ton. Det vi har gjort nu är att föra in ljus, färger och lust, utan att förlora det vassa som Canal Plus faktiskt stod för.

Peter Granström talar sig varm om de nya färgerna.

– De kan stå för lekfullhet, eller vara lite nasty eller hotfulla. Vi pratar kort och gott mer om ett känsloläge. Vi har frångått det här med manligt och kvinnligt, för alla är bara trötta på det.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev