Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Så tycker marknadscheferna

Publicerad: 25 Februari 2013, 08:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

Varför har benägenheten att byta byrå ökat? Här svarar fem marknadschefer.


Ämnen i artikeln:

Årets ByråRegi

Johan Hallin, Marknadsdirektör Lindex AB

– Jag anser inte att ökningen är anmärkningsvärt hög, men en orsak till att byråbytesbenägenheten ökar kan vara att det händer så mycket inom det digitala området och att man därför söker nya kompetenser oftare.

– På Lindex jobbar vi på att vår marknadsföring ska verka både på kort och lång sikt. Den ska tydligt förmedla vad Lindex står för, inspirera, skapa intresse att vilja besöka och handla i våra butiker eller vår butik på nätet. I det arbetet jobbar vi med långsiktiga byrårelationer och vi är för närvarande mycket nöjda med våra nuvarande byrårelationer och har ingen avsikt att byta.

Jimmy Sander, Marknadschef Elon

– Jag tror att om man inte har hittat sitt koncept så söker man vidare, men i allt för många fall har man för bråttom att byta. Jag tycker att tendensen är att det finns en stress att byta och komma vidare.

– Vi är inne på sjätte eller sjunde året nu med Svenssons reklambyrå så vi är inte bytesbenägna. Vi kommer inte att byta i år. Det är först efter ett par år som man hittar varandra och som byrån lär känna branschen. Vi har hittat ett koncept som vi utvecklar vidare.

Eva Fernvall, Kommunikationsdirektör Apoteket

– Jag tror att kostnaden är en stor del i det, många företag har fått öka effektiviteten de senaste åren. Sen tror jag att det kan hänga ihop med vilken typ av byrå man har, om det är större eller mindre byråer. Om man är ett stort företag är det vanligare att man har en stor byrå och då också under en längre tid.

– Vi har ett långsiktigt avtal med Forsman & Bodenfors som har varit vår byrå sedan 2006. Där har vi inga planer på att byta men på PR-sidan kommer vi sannolikt att byta under året. Vi byter oftare där och det handlar om att man kan behöva stöd och hjälp under speciella situationer. Men i princip tycker vi att det är viktigt med långsiktigt samarbete för att få ut mer av varandra affärsstrategiskt.

Sandra Miller Kinge, marknadschef Birka Cruises

– Det kanske kan vara så att det speciella konjunkturläget har påverkat. Man kanske vill ta ett extra hårt grepp kring sin marknadsföring. Det har ju hänt en del på reklambyråsidan också. I övrigt har jag inga bra svar på frågan.

– Vi bytte både mediebyrå och reklambyrå under 2012 så vi har inga planer på att byta under året, om inget oförutsett händer. De nya byråerna måste få chansen att göra sitt jobb och vi måste hinna se resultatet av arbetet.

Håkan Sjöstrand, marknadschef, Ica

– Det finns hela tiden en strävan av att bli bättre, men jag kan inte säga hur andra har resonerat och tänkt så jag har svårt att uttala mig om det. Jag kan bara prata ur Icas perspektiv.

– Min personliga uppfattning och Icas uppfattning är att vi tror på kontinuitet. På det sättet lär man känna varandra, men det ställer också stora krav på förhållandet att man vårdar och utvecklar det. Vi jobbar med King och våra planer just nu är att ta samarbetet till nästa nivå och det blir lättare att lyckas med det när man har hittat varandra.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Årets ByråRegi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev