Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Så tar porrbranschen betalt på nätet

Publicerad: 22 januari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:57

Porrbranschen står den inför samma svåra utmaning som dagpressen: Hur tar man betalt på nätet? Dagens Media söker svaret hos Vivid Entertainment – en av den amerikanska porrbranschens giganter.


Det är tidigt på eftermiddagen i Los Angeles när Marci Hirsch tar emot Dagens Media på porrjätten Vivid Entertainments huvudkontor.

Hon är syster till grundaren Steven Hirsh, har jobbat på Vivid i 20 år och är chef för produktion och försäljning för bolaget som är en av den amerikanska porr­industrins verkliga dominanter.

Reklamaffischer för filmer och Vivids egna stjärnor – det varumärkesskyddade konceptet ”Vivid girls” – hänger överallt och vittnar om den omfångsrika produktionen. Fyra filmer i månaden släpps i nuläget.

Marci Hirsch visar stolt Vivids filmarkiv, där originalrullarna till bolagets sammanlagda produktion finns samlade.

– När vi startade var många av företagen i branschen underground. Stevens idé var att göra det hela mainstream. Han förändrade branschen och sättet på vilket porr marknadsförs, säger hon.

Utomhusannonsering och den starka profileringen av egna ”stjärnor” var ett sätt. Men det definitiva globala genombrottet kom kanske först när Vivid började sälja de ökända kändis­filmerna. Den första ”Pam and Tommy Lee Hardcore and Uncensored” kom 1998. Sedan dess har Vivid kommit över och släppt ett stort antal kändisfilmer. De har också släpats till domstol ett antal gånger av just den anledningen.

Vivid har även utökat paletten med ”Vivid Superhero”, porrparodier på kända superhjältar som Läderlappen, Spindelmannen och Stålmannen. Till och med Hulken har blivit glad­porr.

Allt för att skapa unikt och spektakulärt innehåll – som folk är beredda att betala för. Porrbranschen är liksom medie­branschen i stort utsatt för hårt tryck från internet, där nedladdning, olika gratissajter och amatörmaterial finns gratis.

– Folk som känner till oss, våra filmer och våra tjejer vet vad de vill ha. De vill ha just vårt material och därför fortsätter de att komma till oss, säger Marci Hirsch med den självklara självsäkerhet man ofta stöter på i Los Angeles om hotet från gratis­kulturen som råder på nätet.

– Det har alltid funnits gratis i olika format. Men vill du ha Vivid-format måste du komma till oss. Vi levererar kvalitet, stor valfrihet och våra ”Vivid girls”, fortsätter hon.

Porrbranschen har historiskt sett varit både snabb och framgångsrik i att utnyttja ny teknologi. Branschen har beskrivits som drivande när nymodigheter som kabel-tv, VHS och dvd slog igenom.

På samma sätt menar många att porren blev en anledning för folk att ta sig ut på internet.

Man skulle kunna tro att porrbranschen – till skillnad från exempelvis dagstidningsbranschen – vid det här laget skulle ha knäckt koden för hur man tar betalt för innehåll i den digitala eran. Ingen vet hur mycket porrbranschen i USA omsätter, då de flesta bolag inte offentliggör några ekonomiska siffror. Men att den enorma tillgången på gratismaterial har decimerat intäkterna väsentligt står helt klart.

– Det stora utbudet av gratis innehåll är det enskilt största hindret för att tjäna pengar i branschen, säger Quentin Boyer, pr-chef på Pink Visual, ett porr­bolag som grundades 2001.

Pink visual beskrivs ofta som ett av porrbranschens innovativa. De började inte med att sälja dvd-filmer utan lanserade först med ett antal medlems­sajter.

Under webbens tidiga dagar fanns visserligen gratismaterial, men ofta av dålig kvalitet. Rörligt material fanns ofta bara i korta snuttar och i dålig upplösning. Men problemen har accelererat, enligt Quentin Boyer. Nu finns samma material som till exempel Vivid och Pink Visual erbjuder mot betalning gratis på piratsajter.

– Många bolag som klarade sig ganska fint runt 2008 har sedan dess lagts ned, eller sålts, och de som finns kvar tjänar inte i närheten av så mycket pengar som de brukade göra, säger Quentin Boyer.

Pink visual har försökt att bredda sin affär efter att deras intäkter från digitala prenumerationer på nätet sjunkit. Bland annat har de startat en anti-piratbyrå, som mot betalning övervakar kundernas rättigheter på nätet. De erbjuder även andra b2b-tjänster, som till exempel webbdesign.

Vad gäller att kunna ta betalt för faktiskt innehåll tror Quentin Boyer inte på webben. Han ser porrens framtid i mobiltelefonen, där Pink Visual erbjuder en lång rad nischade sajter.

– I dag kommer majoriteten av våra intäkter från våra mobilsajter. Vi säljer fortfarande dvd-filmer. Men den affären har gått från att vara en signifikant del av våra intäkter till att vara en väldigt liten del. För att vara ärlig kan jag säga att vi aldrig nått den volymen på sålda dvd-filmer som till exempel Vivid har gjort.

Porrgiganten Vivid står nu inför samma dilemma som medie­branschen i stort. Deras fysiska produkt är på väg att dö.

– Dvd:n har några år kvar att leva, hur många vet jag inte. Men internet och tv är framtiden för oss. När någon kan sitta framför sin tv, som är uppkopplad mot nätet, och få vad de vill ha genom att trycka på en knapp, det är framtiden. Vi tittar mycket på video on demand nu, säger Marci Hirsch.

Betalväggar på nätet, som dagspressen i Sverige och världen nu börjar införa, har Vivid haft uppe sedan länge. Ett medlemskap på sajten ger tillgång till allt material. Eller nästan allt, rättare sagt. Den som vill se kändisfilm­erna får betala en gång till.

Vivid lockar med att släppa film­erna först på betalsajten.

– Vi har två miljoner unika besökare per månad på sajten, så något gör vi rätt, säger Marci Hirsch.

Hon vill dock inte berätta hur många betalande medlemmar Vivid har på sina sajter.

I framtiden hoppas Marci Hirsch också på Vivids relativt nylanserade appar, eller webb-appar, för Iphone och Ipad. Där har Apple – som inte tillåter porr i sin App-store – varit ett stort hinder. Men hösten 2012 proklamerade Vivid att de kommit runt Apples regler.

Lösningen blev ”Vivid Touch”, ett program som körs i Ipadens eller Iphonens webb­läsare.

– Det är bara för våra medlemmar, så att de kan titta på vårt innehåll var de än befinner sig, säger Marci Hirsch.

Så långt är det ungefär samma lösningar som traditionella medier ger sig på. Vivid har dock lyckats med en sak som få medier klarat av: att få publiken att själva skapa innehåll som Vivid sedan kan sälja dyrt till sina kunder.

Med den klatchiga frasen ”Be your own boss”, följt av påståendet att man kan tjäna uppemot 100 000 dollar per år, lockas kvinnor och män att bli virtuella sexarbetare i Vivids regi. Sajten ”Vivid cams” innehåller ”sida efter sida” med folk som mot betalning ger live-shower när som helst via webbkamera till den som vill betala.

– Tjejerna eller killarna får en procentsats av intäkterna. Vem som helst kan passa för jobbet. Så länge har jag varit i branschen att jag vet att oavsett vad det är, så finns det alltid någon som gillar det, säger Marci Hirsch.

Att sälja Vivid-brandade produkter, som spänner från Vodka, kondomer och kalendrar till t-shirts, snowboards och skate­boards, har blivit en växande intäktskälla.

– Hela vår idé är att få ut Vivid överallt. Vi vill få ut vårt varumärke på alla plattformar så att folk kan ta del av det, säger Marci Hirsch.

Pink visual ser sig själva om fem år mer som en tjänste­leverantör – eller en produktionsbyrå – till kunder utanför porrbranschen.

– Vi ska försöka att bredda våra intäkter ännu mer. Ur vårt perspektiv spelar det ingen roll om innehållet som vårt utvecklingsteam producerar för en webbsida eller en app är erotiskt material eller någonting helt annat. Vi planerar att använda deras färdigheter utanför porrmarknaden.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.