Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så styrs medieköpen om det kommande året

Publicerad: 13 december 2012, 07:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

Dagspress, tidskrifter och tv är de stora förlorarna när Sveriges största annonsörer rör om i sina mediemixar nästa år. Istället satsar de på internet, mobilen och egna kanaler. – Internetannonseringen gör att utvecklingen inte ser mörkare ut än den gör, säger Tobias Hedström, analyschef på IRM.


Totalt räknar IRM med att de totala medieköpen kommer att öka med blygsamma 0,9 procent, enligt en prognos från mitten av september.

– Det är framför allt den tröga internationella ekonomin som påverkar Sverige. Detta innebär också att reklammarknaden aldrig återhämtade sig från tappet som den finansiella krisen 2008-2009 orsakade, säger Tobias Hedström, analyschef på Institutet för reklam- och medie­statistik.

Framför allt är det internetannonseringen som håller emot, och gör att utvecklingen trots allt inte ser dystrare ut än den gör.

Under nästa år räknar IRM med att reklamköpen på internet procentuellt kommer att öka tvåsiffrigt. Framför allt är det underkategorierna webb-tv och mobil som växer.

Även sökordsmarknadsföring, som är den största kategorin i IRM:s mätningar, uppvisar en stark tillväxt nästa år.

– Förflyttningen av annonsering från de tryckta medierna till de digitala kommer att öka under det närmaste året. 2013 blir tufft för dagspressen, som förväntas tappa ytterligare en halv miljard i annonsintäkter, säger Tobias Hedström, som berättar att även tillväxten i tv kommer att minska.

Prognosen ligger i linje med resultatet av den undersökning som Dagens Media genomfört bland Sveriges 100 största annonsköpare.

Totalt uppger 65 procent av respondenterna att man minskar investeringarna i dagspress.

39 procent svarar även att de planerar att minska investeringarna både i tv och tidskrifter. Samtidigt uppger 61 procent att de ska öka investeringarna på internet medan 57 procent uppger att de ska investera mer i mobilen.

Även egna kanaler ökar. Totalt uppger 43 procent av marknadscheferna att man planerar att kommunicera mer via egna kanaler.

Det är en bild som också delas av Jessica Bjurström, vd på Sveriges Kommunikations­­byråer.

– Vi kommer att få se fler smarta kampanjer, men vi ser också att våra medlemmar har fullt upp med att jobba med företagens egna kanaler. Annonsörerna kommer att fortsätta satsa, men på en annan typ av kommunikation.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.