Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så startar SVT1, Kanal 5, TV3 och TV4 2013

Publicerad: 5 december 2012, 06:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

TV4 startar 2013 hårdast av alla – med en bombmatta i primetime bestående av ”Farmen”, ”Sveriges mästerkock” och ”Inkognito”. Detta medan SVT1 väljer att gå på sparlåga.


Dagens Media har synat alla de stora kanalernas tablåer i början av vårsäsongen 2013.

TV4 går ut hårt klockan 19.30-22.00, måndag–onsdag i vecka 2, med ett block bestående av dokusåpacomebacken ”Farmen”, mattävlingen ”Sveriges mästerkock” och nya dramaserien ”Inkognito”.

På torsdagen byts ”Sveriges Mästerkock” och ”Inkognito” ut klockan 20.00-22.00 mot ”Sveriges roligaste klipp”, ett nytt roliga klipp-program i studiomiljö, och nya Henrik Schyffert-serien ”Allt faller”.

– För oss är det självklart att få en stark start på året. Det betyder mycket för hela det första kvartalet att komma igång tidigt, säger Fredrik Arefalk, programchef på TV4.

”Farmen” blir en riktig långkörare under våren, med 50 episoder. Programserien stärks av bristfällig konkurrens under inledningen av året. Först den 21 januari kör TV3 igång sin stora vårsatsning ”Dejt med mig”, som är en spinoff på TV4:s ”Halv åtta hos mig”. ”Dejt med mig” ska sändas klockan 19-20, måndag till torsdag, och kommer därmed att stångas mot ”Farmen”.

Årets första stora premiärkrock infaller tisdagen den 8 januari klockan 20.00, när TV3:s realityserie från Pite Havsbad, ”Svenska Rivieran”, går upp mot ”Sveriges Mästerkock” i TV4 och premiären av dramaserien ”Hart of Dixie” i Kanal 5.

20-sloten präglas också av sammandrabbningar på onsdagen och torsdagen, när TV3 visar premiärer av ”SOS Sommar” och ”Lyxfällan”, Kanal 5 ”Nybyggarna – så gick det sen” och nya serien ”Once upon a time”, och TV4 ”Sveriges mästerkock och ”Sveriges roligaste klipp”.

Att kanalerna går ut offensivt tidigt på säsongen vittnar om en tilltro på en hög efterfrågan på tv-reklam, trots den svajiga ekonomin. Perioden av kraftigt bantade tablåer som tidigare brukade prägla jul- och nyårshelgerna är också ett minne blott.

– Vi har en lång säsong, längre än normalt, med både lokalproduktioner och inköp, säger Calle Jansson, kanaldirektör på SBS TV, och fortsätter:

– Våra sitcoms på tisdagarna ligger exempelvis kvar över hela jul- och nyårshelgen. Det blir generellt sett mer och mer en högsäsongstablåläggning över helgerna.

MTG TV är det kanalhus som har den största uppförsbacken nästa år. Hittills i år har TV3, TV8 och TV6 tillsammans uppnått en tittartidsandel på 19,7 procent i målgruppen 15-49 år, att jämföra med 21,4 procent under motsvarande period ifjol. Det största tappet står den forne snabbväxaren TV6 för, med ett minskning på 1 procentenhet, till 7,3 procent.

TV4-Gruppens kanaler – TV4, Sjuan, TV4 Sport, TV11, TV4 Fakta och TV4 Film – har tillsammans backat från 28,7 till 27,5 procent i tv-husets målgrupp 12-59 år.

Moderkanalen TV4 minskar från 19,1 till 18,3 procent. Men TV4:s Fredrik Arefalk är ändå glad när han summerar året:

– Vi är jättenöjda. Vi hade ett rekordår 2011, så vi matchas mot högt ställda siffror, säger han.

– Vi hade en liten nedgång i början av året och framförallt under SVT:s OS-veckor. Tappet där är av sådan art att vi inte hinner jaga ifatt det under resterande delen av året.

SBS TV:s Kanal 5 och Kanal 9 har tillsammans samlat 13,6 procent av tittarna i målgruppen 15-44 år, en smärre ökning från fjolårets 13,3 procent.

– Det är grymt bra siffror, säger Calle Jansson.

Nästa år siktar SBS TV på att förvalta styrkorna i tablån och samtidigt biffa upp med bland annat Irene Huss-filmer, program av nyförvärvet Carina Berg, och VM-kvalmatcher i fotboll, som köpts av TV4.

– Det välfungerande maskineriet i tablån kommer att tuffa på, sen adderar vi landskamperna, lokalt drama och starka profiler, säger Calle Jansson.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.