Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så sparar tv reklammiljoner

Publicerad: 25 September 2009, 06:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Korsmarknadsföring i egna kanaler och ett stort genomslag i pressen spar många kronor i tv-husens externa mediebudget. Även byteshandel med andra medier stärker insatserna i lågkonjunktur.


– Om ett program har svårt att nå ut i pressen måste jag avsätta mer pengar till köpta medier. I andra fall kan det vara öppet mål efter en massa press. Då behöver jag bara bidra med en blänkare om tid och plats, säger Jan Loosme, marknadschef på Kanal 5.

Den viktigaste marknadsföringen sker i Kanal 5 och Kanal 9 med programtrailers i flera steg. Hittills i år har Kanal 5 visat reklam för Kanal 9 till ett värde av nära 6 miljoner bruttokronor, enligt Sifo reklammätningar.

– Genom att visa våra trailers som banners kan vi öka räckvidden. Vi ökar hela tiden våra onlineköp. Numera lägger vi halva mediebudgeten för Kanal 9 på webben, säger Jan Loosme.

För tio år sedan var Kanal 5 först ut med att gå i utomhusmedier för att öka i räckvidd. Det är fortfarande en stor mediepost, vid sidan av kvällspressannonser.

Kanal 5:s mediebudget är lägre än i fjol, men det behöver inte betyda mindre reklam, säger Jan Loosme. I lågkonjunktur är priserna lägre och byteshandeln med andra företag växer.

Även MTG TV ökar den digitala närvaron och satsar på egna medier, vid sidan av utomhusannonsering. MTG TV har korsmarknadsfört sina program i de egna kanalerna till ett värde av 10 miljoner bruttokronor, enligt Sifo.

– Vi har märkt att vi kan bygga effektiva kampanjer med bara egna kanaler. I höst blir det mer webb, mindre utomhusannonsering och mycket mer print, säger marknadschefen Robert Kviby.

Marknadsföringsstrategin bakom programmen styrs av konkurrenternas tablåläggning och målgruppen för programmet, säger Johan Fernstedt, reklamchef för TV4-Gruppen.

– Allt handlar om taktik. Lägger konkurrenterna starka format mot våra så behövs mer marknadsföring. Eftersom vi har så många stora program i höst har vi en enorm räckvidd, en fördel som vi kan utnyttja istället för att lägga pengar på medieköp.

Okända format, som ”Kändisdjungeln”, behöver mer marknadsföring för att beskriva programidén. Flera kända program, som ”Körslaget”, marknadsförs endast i egna kanaler.

– ”Idol” är alltid viktigt för oss. Där använder vi hela verktygslådan med utomhus, tungt trailande, kvällspress och webb. Folk vet redan vad det är, så vi har lyft fram juryn eftersom den är populär, säger Johan Fernstedt.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.