Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Så ska Volontaire bredda Guldägget

Publicerad: 16 december 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:09

Reklambyrån Volontaire står bakom Guldäggets kampanj som i år har tema normbrytning. – Antingen kan vi i branschen reproducera de befintliga samhällsnormerna eller så kan vi göra något gott och förändra dem, säger Elisabet Fischer, copywriter.


Guldägget, som i år arrangeras för 54:e året, är reklambranschens mest prestigefyllda tävling. Varje år får en byrå i uppdrag att göra den officiella Guldäggskampanjen, som ska locka byråer att tävla och uppmärksamma allmänheten på tävlingen. Förra året var det Lowe Brindfors som stod för kampanjen, och nu har turen kommit till Volontaire.

– Det är både ett drömuppdrag och ett mardrömsuppdrag. Nu företräder vi hela branschen, det är ett stort ansvar vi axlar. Men det är också en chans att göra något bra, snarare än att bara göra reklam för reklamare som de kan skratta åt tillsammans, säger Elisabet Fischer, copywriter på Volontaire och del i den arbetsgrupp som ska utveckla Guldäggskampanjen.

Att utmana och bryta normer står i fokus i årets kampanj. Volontaire och Sveriges Kommunikationsbyråer, som arrangerar Guldägget, ser kampanjen som en del i ett långsiktigt arbete att utmana befintliga samhällsnormer.

– Reklam är ju en del i det på gott och ont. Reklam kan skapa och reproducera normer om allt från vad en normal kropp är, till hudfärg, sexualitet och vad en normal familj är, säger Elisabet Fischer.

En del av kampanjen, som lanseras innan jul, kommer att tydligt rikta sig till reklambranschen och en del kommer att rikta sig till allmänheten. Den senare kommer inte att synas förrän senare i vår, efter extra­valet.

– Vi vill inte riskera att bli gisslantagande i en pågående val­debatt. Det finns en poäng i att göra skillnad på den diskussion som branschen behöver ha och den diskussion som valet be­höver ha. Vi kommer att lägga kampanjen efter valet av pragmatiska och strategiska skäl, säger Jenny Hagblom, projektledare på Volontaire, och fortsätter:

– Dels tror vi att det utrymmet kommer att behövas under valet, dels tror vi att folk kommer vara trötta på en del av de frågeställningar valet kommer handla om.

I kampanjen riktad till branschen kommer det att finnas en uppmaning om att göra något man aldrig gjort förut – ansöka till Guldägget. Syftet är att bredda tävlingen och få fler byråer att vara med och tävla. Därför har ansökningsavgiften också tagits bort för dem som aldrig tidigare tävlat eller dem som inte skickat in något bidrag på fem år.

– Det första bidraget blir gratis. Folk tror att om det ska vara med i Guldägget, ska det vara förpackat på ett visst sätt, men det är fel. Vi be­höver se hela bilden, det görs så mycket bra saker för kunder som inte ser sig själva vara ett Guldäggsbidrag. Det här kommer ur en längtan och en saknad av kampanjer vi aldrig får se, säger Jessica Bjurström, vd på Komm, som står bakom Guldägget.

Den 19 december öppnar anmälningen till Guldägget 2015. Sedan tidigare är det klart att Tom Beckman, kreativ chef på pr-byrån Prime, blir ord­förande för Gudläggsjuryn.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev