söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Så ska reklamradion vända raset

Publicerad: 26 augusti 2010, 10:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Lyssnarna flyr reklamradion, visar den senaste räckviddsmätningen från Sifo. "Jag tror att Spotify börjar märkas på radiolyssnandet", säger Mediaedge CIA:s radiochef Andreas Falck.


MS

Martin Schori


Mest – 8 procent backar MTG Radio medan SBS Radios tapp uppgick till 6 procent. Andreas Falck kallar det ett trendbrott.

– Det är en nedgång på framför allt kvartslyssnandet och för första gången en ganska jämn nedgång på samtliga nätverk, säger han.

Spotify-teorin är inte ny men radiodrakarna vill fortfarande inte kännas vid den.

– Nöjesutbudet online har aldrig varit större än nu, med SVT Play och smarta mobiler, som alla konkurrerar om människors tid. Jag tror att Spotify kanske framför allt ersätter den egna stereon, säger SBS Radios vd Staffan Rosell.

MTG Radios Christer Modig, som nyligen drog ned reklamtiden i sina kanaler, nämner istället hårdare konkurrens från Sveriges Radio som ett skäl till tappet.

– Ett reklamfritt alternativ blir en konkurrensfördel. Sveriges Radio har också anställt personer från reklamradion som vet hur vi tänker och agerar. Det är bara för oss att ta oss i kragen, säger han. 

Radiokanalerna måste börja agera som mediehus för att locka tillbaka lyssnarna, säger Andreas Falck.

– Om man tittar utomlands hur kanalerna jobbar med sina sajter så är de plattformar med olika nöjen, chatt och roliga klipp. Man är mer än bara en radiokanal och jag tror att det är dit man måste gå.

Sofia Forslund, radioansvarig på Mindshare, är inne på samma spår:

– Eftersom kommersiell radio har begränsade möjligheter till att öka antalet sändningsfrekvenser och därigenom nischa sig mot olika grupper kan en möjlighet vara att utveckla den redaktionella sidan genom att stärka relationen mellan sina profiler och lyssnarna ytterligare, säger hon.

2009 omsatte radioreklamen 642 miljoner kronor. I år har marknaden tagit fart ordentligt.

– Radio går starkt och utförsäljningsgraden är väldigt hög. Man har fått ligga med en månads framförhållning, framför allt lokalt, om man vill ha in bra kampanjer, säger Andreas Falck.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev