Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så ska Readly digitalisera tidskriftsbranschen

Publicerad: 16 April 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

Rådgivare inom print är överens – det krävs att de stora förlagen ansluter sig för att Readly ska lyckas. För Dagens Media berättar Readlys vd om framtiden.


Bonnier Tidskrifter kan i dagsläget inte berätta om deras magasin kommer att finnas med i Readlys utbud.

– Vi kommenterar inte den typen av frågor, men generellt är vi positiva till alla typer av distribution, säger Mats Carleson, vd på Bonnier Tidskrifter.

Han bekräftar däremot att de har fört samtal med Readly angående att ansluta sig till tjänsten.

– Vi har haft kontakt. Det ligger ju i utvecklingen framåt, och det kommer förmodligen finnas flera digitala kanaler i framtiden där Readly är en av dem.

Mats Carleson säger sig där­emot vara för dåligt insatt i Readly för att i nuläget kommentera tjänsten i detalj.

Boss Media-grundaren Joel Wikell står nu för en ny satsning – magasinappen Readly för läsplattor. Den ska fungera som ett ”Spotify för tidskrifter” där användaren får välja bland hundratals titlar för en prenumerationskostnad.

Företaget grundade han tillsammans med bland annat Henrik Barck, som har ett förflutet hos exempelvis MTG, där han arbetade med mediarättigheter, samt personer från publicistbranschen och it-tekniker. Per Hellberg, som tidigare bland annat arbetat inom Nordic Gaming Group och Sony, blir vd.

Readly släpptes i App Store i mitten av mars, och redan nu finns drygt 350 magasin att välja bland. De flesta är däremot från mindre förlag, och nu är förhoppningen att även jättar som Bonnier och Aller ska ansluta.

– Absolut, vi har pratat med de flesta och det är inga som direkt har sagt nej. Olika förlag har beroende på storlek olika beslutsprocesser. För ett litet förlag är det enklare att hoppa på en sån här sak. Vi har däremot en del stora förlag med som valt att prova med ett par titlar till att börja med, säger Readlys vd Per Hellberg.

Att knyta till sig förlag som ungt företag beskriver han som att försöka ”sälja en dröm”. Men ändå är planerna för företagets första år stora. Per Hellberg har nyligen varit i New York för att förbereda en USA-lansering.

– USA är en intressant marknad för oss. För det första är det en marknad som kommer vara störst för läsplattor, med cirka 155 miljoner använda plattor 2016. Det är en bra marknad, i kombination med att det är en stor marknad för magasin. Samtidigt är det en marknad som kommit några steg längre i en, tyvärr, negativ utveckling. De lever till allra största delen på annonsintäkter.

Förhoppningen är att Readly ska vara tillgänglig på flera utländska marknader redan i år.

– Vi förbereder lansering i USA och två, tre marknader i Europa under 2013. Vi utvärderar även lansering i Asien, säger Per Hellberg.

Det är också i USA som den enda konkurrenten finns, säger Per Hellberg. Där har fem av landets största förlag gått ihop för att skapa tjänsten Next Issue, med titlar som Cosmopolitan, GQ och Sports Illustrated.

Readly finansieras delvis av ett startkapital som grundaren Joel Wikell står för. Hans tidigare företag Boss Media såldes för över 1 miljard kronor till Gtech 2008.

Företagets omsättning distribueras dels till förlagen bakom magasinen, en mindre del går till lokala distributionsbolag som Readly äger. Även ett system för utbetalning av royalties har tagits fram.

– Vi har skapat en poängskala, så när man öppnar en tidning i appen får tidningen 1 poäng, och stannar man längre tid på sidan så får den 1 poäng till. En viktig sak är också att man kan ladda ned tidningar på cirka 30 sekunder med vanlig bandbredd, då får man ytterligare poäng, säger Per Hellberg.

Bland mediebyråernas printrådgivare finns en optimism för den nya satsningen. De anser att Readly ligger rätt i tiden, men är också överens om att det krävs att de stora förlagen ansluter.

– Det känns jättespännande, det har visat sig fungera när det gäller andra typer av medier. När jag läste om det första gången var det ganska få tidningar med och specialtidningar. Bonnier och Aller har jättemånga tidningar. Det krävs att de kommer med för att få attraktionskraft, säger Frida Åberg, printrådgivare på PHD.

Starcoms printchef Sara Forssber­g instämmer, och pekar på liknande problem hos jämförbara tjänster.

– Utbudet måste vara tillräckligt stort för att det ska vara värt att prenumerera på en sådan produkt. Man kan jämföra med till exempel Netflix, jag har snart tittat på allt som jag är intresserad av där, och då de inte fyller på med nytt material tillräckligt ofta kommer jag förmodligen snart att avsluta mitt abonnemang.

De båda är däremot optimistiska och spända på att se huruvida Readly lyckas digitalisera tidskriftsbranschen. Men hur det kan påverka pappersmagasinen är oklart.

– Min teori är att det alltid kommer finnas olika önskemål och beteenden hos läsaren. Fördelen och styrkan med Readly kommer att vara flexibiliteten där konsumentens behov styr. Det finns en möjlighet till räckviddsutveckling med nya läsare, säger Eva Thorstenson, printchef på Media­com.

Per Hellberg tror sig ha ett vinnande recept för att bli först med att lyckas få tidskriftsläsare att byta sina vanor – från att läsa på papper till att använda sina läsplattor.

– Jag var i New York för att deltaga på den stora konferensen Swipe 2.0. De stora förlagen i branschen talade om sina digitala satsningar. Det som var intressant var att alla sa att de misslyckats hittills för att man gjort det för avancerat. Det är precis detta vi tagit fasta på och fått bra respons på. Magasinläsare vill ha en viss känsla, ska man få den digitalt behövs så få förändringar som möjligt. Vi har lagt en enorm möda på att göra det enkelt för läsaren, säger han.

– Hittills är vi är betydligt mer nöjda än vi trodde vi skulle vara. Vi har fått väldigt fin feedback.

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.