Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Så ska PS blir en retailbyrå

PS har i det dolda vuxit sig stora – och når en omsättning på en kvarts miljard. Nu vill bolaget bli Nordens bästa retail marketing-byrå.

News Pilot


Publicerad: 09 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:08

Ämnen i artikeln:

PS Communication

– Vi kommer att göra allt som krävs för att leverera på det löftet, säger vd:n Carl-Henric Stjerna.

Kommunikationskoncernen PS Communication, som främst har gjort sig ett namn inom event och action marketing, hade för fyra år sedan en omsättning på 140 miljoner kronor. När Carl-Henric Stjerna summerar det brutna räkenskapsåret 2011/2012 har den siffran vuxit till 250 miljoner kronor, enligt preliminära siffror. Byråintäkten landar på 115 miljoner kronor.

Trots den massiva tillväxten byter PS nu spår och siktar på att skapa ”Nordens ledande erbjudande inom retail marketing”, det vill säga butikskommunikation.

– Vi vill bli bäst, helt enkelt, säger Carl-Henric Stjerna, och fortsätter:

– Det är tydligare mot befintliga och potentiella kunder att ta en position bland de tio starkaste retailbyråerna än att konkurrera med hundratals generella reklambyråer, säger Carl-Henric Stjerna.

Event kommer dock även i fortsättningen att vara en central del av verksamheten.

Den nya positionen innebär en omorganisation inom PS-koncernen. PS Agency och PS Stockholm samlas under ett tak istället för att drivas som separata bolag.

– Vi skapar en superbyrå i Stockholm på 85 personer, med ett erbjudande som speglar alla andra PS-kontor i Norden.

Kontoren i Olso, Köpenhamn och Göteborg blir oförändrade, men ska stärkas inom retail via rekryteringar.

Alla är dock inte med på tåget. Linda Palmgren, som rekryterades till posten som vd för PS Agency från SBS, har lämnat bolaget efter en ”förtroende­kris” då hon var oenig med styrelsen om vägen framåt.

– De hade olika syn på hur verksamheten skulle bedrivas, om vad känslan för vad byrån är skulle vara och vad vi skulle bli berömda för, säger Carl-Henric Stjerna.

PS söker nu en byråchef för Stockholmskontoret.

Byrån Workshop kallas sedan tidigare ”Nordens ledande retailbyrå”. Vd:n Kristofer Wanselius välkomnar den nya konkurrensen, men lägger in en brasklapp.

– Menar man allvar med term­en och väljer att uteslutande jobba med retailkunder är det jättestarkt. Men jobbar man även med andra kunder är det inte lika trovärdigt. Då tycker jag att det är olyckligt, säger han.

Så ska byrån stöpas om

Tidigare: En fullservicebyrå inom ”brand experiences” innefattande event, action marketing, reklam, pr, sponsring och digital marknadsföring.

Nu: Siktar på att bli ”Nordens ledande” byrå inom butikskommunikation. Har 160 medarbetare och kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och Oslo.

Största ägare: Lars Westling, Stefan Norén och Patrik Johansson, som alla har 29 procent var.

Ämnen i artikeln:

PS Communication

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.