Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Så ska poddar få fler annonser

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Största hindret för podden som annonskanal är att ingen vet hur många som lyssnar.Nu ska Sveriges Annonsörer ta fram en standardvaluta för poddar, tillsammans med största leverantören Acast.– När det finns en trovärdig valuta ökar investeringarna, säger Carl Wåreus, ordförande i Sveriges Annonsörers radiokommitté.


Acasts intåg för ett knappt år sedan har skakat om den svenska poddmarknaden som mediekanal. Tidigare var sponsrade budskap det enda sättet för en annonsör att nå lyssnarna, i Acasts poddnätverk kan man köpa reklamplats i både ljud, bild och rörligt, även bakåt i tiden, och i viss mån även segmentera målgrupper utifrån intresse.

Men fortfarande är podden en omogen och ganska oexploaterad reklamkanal, trots att lyssnandet är högt. Knappt 800 000 svenskar lyssnar på poddar varje vecka, enligt Orvesto.

Ett stort hinder för annonsörerna är att det inte finns någon tillförlitlig siffra över hur många som lyssnar på varje podd.

– Bristen på en standardvaluta för poddar gör annonsörerna mer tveksamma till att investera, säger Carl Wåreus, vd på Forsberg & Co och ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för radioreklam.

Därför ska Sveriges Annonsörer nu ta fram en gemensam valuta.

En arbetsgrupp har tillsatts under ledning av Carl Wåréus, och förhoppningen är att kunna presentera valutan under tredje kvartalet i år.

– Önskescenariot är att kunna mäta exakt hur många som lyssnar på reklamen i en podd varje sekund, säger Carl Wåreus.

Det är möjligt i de poddar som streamas direkt, uppskattningsvis omkring hälften, men det är svårare att mäta lyssnandet på de podcasts som laddas ned och lyssnas på i efterhand. Där kommer lyssnandet troligen behöva uppskattas, enligt Carl Wåreus.

Enligt Öjje Holt, kommersiell chef på Acast, streamar 79 procent av Acasts användare poddarna direkt.

Acast samarbetar med Sveriges Annonsörer i framtagandet av en standardvaluta, och kommer att ha två representanter i arbetsgruppen.

– Vi kan mäta unika kontakter för våra poddar, men det behövs en standard som inte bara gäller för poddar Sverige, utan för all audio on demand i Europa och resten av världen, säger Öjje Holt.

Sara Bergström, tv- och radiochef på mediebyrån PHD, välkomnar en gemensam mätmetod för poddar.

– Intresset ökar bland annonsörerna, men det kommer att öka ännu mer om det finns ett objektivt sätt att visa vad investeringen ger, säger hon.

I dag lyssnar 1,8 miljoner svenskar på podcasts varje månad, enligt den senaste mätningen från Orvesto Konsument. Det är en ökning med 18 procent sedan början av året. Av dessa säger sig 768 000 lyssna varje vecka medan 243 000 lyssnar på poddar varje dag.

Annonseringen sker främst genom sponsring av enskilda poddar, där annonsörens budskap blir en del av innehållet, och genom reklamspottar.

Öjje Holt tror att reklamen kommer att ta över mer och mer, ju mer det går att styra utifrån önskad målgrupp.

– Ju mer intelligens vi samlar om våra lyssnare, desto bättre blir vi på att paketera poddarna och erbjuda specifika målgrupper, säger han.

Sara Bergström räknar dock med att även intresset för att sponsra en specifik podd kommer att bestå.

– Sponsring ger en annan koppling till varumärket än vad reklam gör, och vi har sett att sponsring av en podd under en längre tid kan ge bra effekt, säger hon.

Poddlyssnandet

1,8 miljoner svenskar lyssnar på poddar i mobilen minst en gång per månad.

768 000 lyssnar varje vecka och 243 000 lyssnar dagligen.

Snittåldern är 35 år. De flesta är mellan 20 och 39 år.

Snittlönen är 25 000 kronor/månad. 25 procent av lyssnarna tjänar över 35 000.

i sverige

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.